МОДЕРНІЗАЦІЯ АВАРІЙНО-ПОПЕРЕДЖУВАЛЬНИХ СИСТЕМ СУДЕН ШЛЯХОМ ІНТЕГРАЦІЇ ЕКСПЕРТНОЇ СИСТЕМИ ПІДТРИМКИ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.32782/IT/2024-3-18Ключові слова:
автоматизовані системи судна, експертна система, система підтримки прийняття рішень, об’єкт діагностики, пристрої електроавтоматики, складна технічна система, оператор, система моніторингу тривогАнотація
Мета роботи полягає у детальному вивченні та розробці ефективних методів і моделей для швидкої діагностики та усунення несправностей в електричних системах автоматизації суден. Зокрема, досліджується процес побудови дерев відмов і дерев рішень для ідентифікації дефектів у специфічних об’єктах діагностики та їх структурних одиницях, з акцентом на підвищення швидкості та точності виявлення несправностей. Методологія. У дослідженні використано інтегрований підхід до аналізу систем діагностики, що включає застосування сучасних методів побудови дерев відмов і дерев рішень. Пропонується новаторська система підтримки прийняття рішень (СППР), яка дозволяє підвищити ефективність процесів пошуку несправностей за рахунок використання математичних моделей. У дослідженні також здійснено систематизацію основних суб’єктивних та об’єктивних факторів, які впливають на час, що витрачається на відновлення системи після виявлення несправностей. Обґрунтовано необхідність переходу від паперової документації до електронної з використанням сучасних експертних систем, що значно прискорює та полегшує процеси технічного обслуговування. Наукова новизна роботи полягає у впровадженні нового підходу до підвищення ефективності аварійно-попереджувальних систем (АПС) суден завдяки використанню СППР, що базується на нових математичних моделях для діагностики несправностей. Впроваджена СППР дозволяє значно скоротити час на пошук несправностей, підвищити точність діагностики та знизити вплив людського фактора, що є критичним для забезпечення безпеки та стабільної роботи суднових систем. Висновки. Результати дослідження свідчать, що удосконалення аварійно-попереджувальних систем суден через впровадження СППР може суттєво покращити рівень безпеки та ефективності експлуатації суден. СППР не лише знижує ризики, пов’язані з технічними несправностями суднового обладнання, але й мінімізує можливі фінансові втрати, які можуть виникнути внаслідок аварійних ситуацій. Використання математичних моделей та алгоритмів для діагностики несправностей забезпечує швидке і точне реагування на аварійні ситуації, що є ключовим для безпечної експлуатації суден в умовах сучасного морського транспорту.
Посилання
Брукінг А., Експертні системи. Принципи роботи і приклади, радіо і зв’язок. 1980.
Нейлор К.: Як створити власну експертну систему. Енергоатомиздат. 1991.
Баженов Р., Лопатін Д. Про застосування сучасних технологій у розвитку інтелектуальні системи. Журнал наукових публікацій аспірантів і докторантів. 2014.
Коваленко І., Давиденко Є. та Швед А. Формування узгоджених груп експертних свідчень на основі показників відмінності в теорії доказів. Праці 14-ї міжнар. Конференція з комп’ютерних наук та інформаційних технологій (CSIT). Львів. 2019. С. 113–116. doi: 10.1109/STC-CSIT.2019.8929858
Швед А., Коваленко І., Давиденко Є. Метод виявлення узгоджених підгруп експертних оцінок у групі на основі мір відмінності в теорії доказів. Досягнення інтелектуальних систем та обчислень IV. CCSIT. Том 1080. 2019. С. 36–53. doi: 10.1007/978-3-030-33695-0_4
Палюх Б., Какатунова Т., Багузова О. Інтелектуальна система підтримки прийняття рішень для управління складними об’єктами за допомогою динамічних нечітких когнітивних карт, програмних продуктів і систем. Програмні продукти та системи. 2013.
Морено К., Еспехо Е. Оцінка продуктивності трьох механізмів висновку як експертних систем для ідентифікації режиму відмови у валах, аналіз інженерних відмов. 2015.
Ліберадо Е. Нова експертна система для визначення компенсаторів якості електроенергії. Експертні системи. Додатки. 2015.
Крайник Я., Давиденко Є. та Томаш В. Конфігурований вузол керування для бездротової сенсорної мережі. Матеріали 3-ї міжнародної конференції з передових інформаційних та комунікаційних технологій (AICT). Львів. 2019. С. 258–262. doi: 10.1109/AIACT.2019.8847732
Афромєєв Е. Критерії технічної досконалості суден. 2005.
Консберг. Стандартна система сигналізації та моніторингу K-Chief 600. 2013.
Консберг. Керівництво по встановленню системи морської автоматизації. 2013.