ALGORITHM FOR CALCULATING THE RATING OF A POST PLACED IN VIRTUAL COMMUNITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/IT/2022-3-5

Keywords:

virtual community, users, rating, post, reactions

Abstract

The increase in the number of virtual communities and their intensive development causes an increase in the number of users and the amount of data due to communication between them. The data posted in the communities is based solely on the experience of the authors who published them. As a result, there is a need to verify the posted data for validity. One of the ways to check the validity of posted information is to calculate the rating of the post. The rating of a post should be determined taking into account all possible reactions that users can leave: evaluations, interactions and comments. Each of the given reactions has a certain set of criteria: evaluation (like, dislike, love, care, haha, wow, sad, angry, in the rate), interaction (share, save and views) and comment on the post. After conducting an analysis more than twenty virtual communities, it was found that most of them don’t have the entire set of criteria, which affects the calculation of reactions. Finding certain regularities, three scenarios were built for calculating the value of evaluation and interaction reactions. To determine the reaction to commenting, sentiment analysis of the comments to the post was carried out. This analysis is intended for automated detection of emotionally colored vocabulary in texts and emotional assessment of authors in relation to the informational content of posts. This sentiment analysis provides a quantitative assessment of positive, negative and neutral emotions. Neutral emotions were not taken into account. As a result, an algorithm was built that shows the sequence of actions for calculating the rating of a post. The developed algorithm is universal for any community because all reactions in virtual communities are taken into account to calculate the rating of a post.

References

Трач О. Р. Математичне та програмне забезпечення організації життєвого циклу віртуальних спільнот: автореф. дис. канд. техн. наук : 01.05.03. Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2018, 20 с.

Пелещишин А. М., Кравець Р. Б., Сєров Ю. О. Аналіз існуючих типів віртуальних спільнот у мережі Інтернет та побудова моделі віртуальної спільноти на основі веб-форуму. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Інформаційні системи та мережі. Вип. 699. 2011. С. 212-221.

Свириденко В. М. Достовірність, вірогідність. Енциклопедія Сучасної України Редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.]; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. 2008. – Режим доступу : https://esu.com.ua/article-21113

Сєров Ю.О. Методи та засоби побудови ефективних віртуальних спільнот на основі Веб-форумів: дис. канд. тех. наук: 01.05.03. Національний університет «Львівська політехніка». Львів. 2010. 165 с.

Synko A. The method of trust level of publications hosted in virtual communities. Scientific Journal of TNTU, 105 (1), 2022, 68–79. DOI: https://doi.org/10.33108/visnyk_tntu2022.01

Уподобання. Академічний тлумачний словник української мови. Режим доступу: http://sum.in.ua/s/upodobannja.

Несхвалення. Академічний тлумачний словник української мови. Режим доступу: http://sum.in.ua/s/neskhvalennja.

Любов. Академічний тлумачний словник української мови. Режим доступу: http://sum.in.ua/s/ljubov.

Murshed B. A. H., Al-ariki H.D.E. & Mallappa S. Semantic Analysis Techniques using Twitter Datasets on Big Data: Comparative Analysis Study. Computer Systems Science and Engineering, 35(6), 2020, 495-512. DOI: https://doi.org/10.32604/csse.2020.35.495

Hutto C. & Gilbert E. VADER: A Parsimonious Rule-Based Model for Sentiment Analysis of Social Media Text. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, 8(1), 2014, 216-225. DOI: https://doi.org/10.1609/icwsm.v8i1.14550

Published

2023-06-19