SYSTEM ANALYSIS IN IDENTIFYING PROBLEMS OF THE EDUCATION SYSTEM AND POTENTIAL WAYS OF SOLVING THEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/IT/2024-3-19

Keywords:

system analysis, education, external independent assessment, national multitest

Abstract

One of the priority directions of the development of society is education, because education is the acquisition of basic skills and knowledge, which will be the foundation for further learning and future realization of a person. It is known that the quality of the educational process in cities and rural areas in Ukraine is significantly different, which causes unequal opportunities for students when entering higher education institutions. The purpose of the work is to analyze the results of students’ exams, analyze the state of material and technical support in schools, analyze the age and level of education of teachers, as well as determine ways to solve this problem. For this purpose, an analysis of the results of the previous years’ external independent assessments and national multitest, the material and technical base of schools, and the age of teachers was carried out. The conducted analysis confirmed the inequality of opportunities of school students according to the type of area. The problems of such inequality among students were identified and ways to solve them were proposed.

References

Закон України про освіту: офіц. текст № 2145-VIII від 05 вересня 2017 р.: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1206-20#Text (дата звернення: 21.01.2024).

Конституція України. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 20.12.2023).

Внутрішня система забезпечення якості освіти у школах – розроблено методрекомендації від Міністерства освіти і науки України URL: https://mon.gov.ua/news/vnutrishnya-sistema-zabezpechennyayakosti-osviti-u-shkolakh-rozrobleno-metodrekomendatsii (дата звернення: 23.12.2023). – Назва з екрану.

Державна служба якості освіти України URL: https://sqe.gov.ua/yakist-osvity-silski-shkoly-2021/ (дата звернення: 10.01.2024).

Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 / кол. авт.: Г. Бичко (осн. автор), Т. Вакуленко, Т. Лісова, М. Мазорчук, В. Терещенко, С. Раков, В. Горох та ін.; за ред. В. Терещенка та І. Клименко; Український центр оцінювання якості освіти. Київ, 2023. 395 с.

Статистичні дані із результатами іспитів ЗНО та НМТ. URL: https://zno.testportal.com.ua/opendata (дата звернення: 19.12.2023).

Червінська І., Червінський А., Никорак Я. Дистанційне навчання здобувачів шкільної освіти в умовах воєнного стану: реалії та перспективи розвитку. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, Серія: Педагогічні науки. 2024. № 26(182). С. 145–150. DOI: 10.58407/visnik.242626

Тимошко Г. Особливості реалізації маркетингового підходу у процесі підвищення якості шкільної освіти. Збірник праць XІX Міжнародної наукової конференції «Сучасні досягнення в науці та освіті», 2024 р. Хмельницький: ХНУ. С. 17–24.

Published

2024-12-06