ПЕРСОНАЛІЗАЦІЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ПУБЛІЧНИХ СЛУЖБОВЦІВ ЯК ЧИННИК ВІДНОВЛЕННЯ ДОВІРИ ГРОМАДЯН ДО ВЛАДИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2414-4436/2024-2-7

Ключові слова:

персональна відповідальність, публічні службовці, державні інститути, довіра до влади

Анотація

Актуальність теми дослідження зумовлена збільшенням рівня недовіри громадян до влади в умовах воєнного стану, головними чинниками якої є корупція та відсутність дієвих механізмів притягнення публічних службовців в порядку регресу до цивільно-правової (матеріальної) відповідальності за заподіяну ними шкоду фізичним та юридичним особам. У статті розглянуто сучасні виклики ліберальних демократій, зокрема зростання недовіри населення до урядів і вплив популістської політики на соціально-політичну стабільність. Вказано на ризики, пов'язані з цим явищем, включаючи соціальну нерівність та глобальні конфлікти. Констатовано, що в Україні популізм спричинив масові заворушення, корупцію та недовіру громадян до влади. Констатовано, що низький рівень довіри суспільства до влади є вкрай небезпечним в умовах воєнного стану, оскільки слугує інструментом боротьби держави-агресора проти України як на світовій арені, шляхом підтримання наративу російської федерації про «нелегітимність» української влади, так і всередині країни через різноманітні інформаційно-психологічні операції. Проаналізовано законодавчі аспекти відповідальності державних службовців за завдану шкоду, вказуючи на обмежену можливість притягнення їх до цивільно-правової відповідальності. Наведено статистичні дані витрат держави, пов’язаних із відшкодуванням збитків, заподіяних чиновниками, та низький відсоток регресних позовів проти них. Витрачання державою з бюджету, замість особистих коштів публічних службовців, сотень мільйонів гривень у якості відшкодування шкоди за незаконні рішення, дії та бездіяльність таких службовців, виглядає особливо цинічно, з огляду не текст присяги державного службовця вірно служити Українському народові. У статті також досліджено правове регулювання можливості притягнення народних депутатів, Президента України та членів Кабінету Міністрів України в порядку регресу до цивільно-правової (матеріальної) відповідальності за шкоду, завдану фізичним та юридичним особам під час виконання обов’язків та повноважень. Вказано, що відсутність механізму притягнення народного депутата, Президента та члена Кабінету Міністрів України до цивільно-правової (матеріальної) відповідальності в порядку регресу є приводом до дискусій серед науковців, політиків та правників.

Посилання

Оцінка громадянами ситуації в країні та дій влади. Довіра до соціальних інститутів, політиків, посадовців та громадських діячів (січень 2024р.). Український центр економічних та політичних досліджень ім. О. Разумкова : веб-сайт. URL: https://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/otsinka-gromadianamy-sytuatsii-v-kraini-ta-dii-vlady-dovira-do-sotsialnykh-instytutiv-politykiv-posadovtsiv-tagromadskykh-diiachiv-sichen-2024r (дата звернення: 10.07.2024).

The Berlin Summit Declaration. The Forum New Economy : веб-сайт. URL: https://newforum.org/en/theberlin-summit-declaration-winning-back-the-people/ (дата звернення: 10.07.2024).

Конституція України : Закон України 28 черв. 1996 р. № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 10.07.2024).

Про державну службу : Закон України 10 груд. 2015 р. № 889-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19 (дата звернення: 10.07.2024).

Афанасьєва М. В. Завантаженість адміністративних судів та персональна відповідальність державних службовців: питання кореляції. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. 2023. № 63. URL: https://vestnik-pravo.mgu.od.ua/archive/juspradenc63/63_2023.pdf#page=30 (дата звернення: 10.07.2024).

У справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 7 частини другої статті 42 Закону України «Про вищу освіту» : Рішення Конституційного Суду України 20 груд. 2017 р. № 2-р/2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v002p710-17#Text (дата звернення: 10.07.2024).

Про статус народного депутата України : Закон України 17 лист. 1992 № 2790-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2790-12#Text (дата звернення: 10.07.2024).

У справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень частини першої статті 105, частини першої статті 111 Конституції України (справа щодо недоторканності та імпічменту Президента України) : Рішення Конституційного Суду України 10 груд. 2003 р. № 19-рп/2003. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v019p710-03#Text9 (дата звернення: 10.07.2024).

Про Кабінет Міністрів України : Закон України 27 лют. 2014 р. № 794-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/794-18#Text (дата звернення: 10.07.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-24