ПРАГМАТИЗМ ТА ЦІННОСТІ В ДЕРЖАВНОМУ УПРАВЛІННІ В УМОВАХ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2414-4436/2024-3-9Ключові слова:
державне управління, національна безпека, національні інтереси, прагматизм, цінності, держава, суспільствоАнотація
Російське вторгнення на територію України стало не лише найбільшим потрясінням для нашої держави з часів Другої світової війни, а й вкотре загострило необхідність провадження належного державного управління, яке здатне забезпечити національну безпеку, враховуючи прагматичні національні інтереси та захищаючи цінності українського суспільства. Метою статті є розкриття сутнісного розуміння державного управління в контексті забезпечення національної безпеки з урахуванням прагматичного підходу та цінностей українського суспільства. Автором досліджено доктринальні та нормативні аспекти державного управління та національної безпеки, й зроблено висновок, що державне управління відіграє ключову роль в досягненні національних інтересів і характеризується як можливість держави реалізовувати свою політику володіючи всією повнотою інформації, в тому числі державною таємницею, шляхом впливу на громадян з можливістю зміни їх поведінки та свідомості враховуючи історичні, культурні, безпекові та інші аспекти. Особливу увагу приділено визначенню прагматичного підходу під час прийняття державних рішень та проаналізовано конкретні ситуації, які вплинули на подальшу долю України. Крім того, автором констатовано, що повномасштабне вторгнення російської армії в Україну стало потужним каталізатором, який яскраво продемонстрував наявність в українців системи «західних» цінностей, серед яких свободолюбність, відчуття власної гідності та солідарність українського народу в боротьбі за збереження цих цінностей. За результатами дослідження наголошено, що державна політика повинна формуватися та реалізовуватись, виходячи з прагматичного забезпечення національних інтересів, при цьому намагаючись дотриматись взаємовигідних партнерських домовленостей з іншими державами та відповідати сформованим в суспільстві цінностям.
Посилання
Гончарук Т.В., Шумка М.В. Основні ідеї прагматизму: істинність чи корисність. Матеріали III Міжнародних філософсько-економічних читань (25-26 травня 2010 року, Львів). 2010. С. 1–8.
Гурковський М.П., Сидор М.Я. Поняття національної безпеки як адміністративно-правової категорії. Соціально-правові студії. 2021. Випуск 2 (12). С. 26–32.
Доморослий В.І. Прагматизм та його прояви в українській ментальності. Етнічна історія народів Європи: Збірник наукових праць. 2024. Випуск 73. С. 116–121.
Жукова Є.О. Публічне адміністрування та державне управління: особливості співвідношення. Аналітично-порівняльне правознавство. 2022. № 2. С. 137–140.
Казакова Л.О. Національна безпека держави: понятійно-категорійний апарат. Регіональні студії. 2021. № 24. С. 128–132.
Колесникова К.О. Співвідношення державного управління та публічного адміністрування у процесі суспільної трансформації. Публічне управління: теорія та практика. 2013. Вип. 3. С. 41–45.
Конституція України від 28 червня 1996 року. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст.141.
Павленко Д.Г., Семенюк Ю.В., Лисецький Ю.М. Національна безпека: поняття, складники, чинники впливу. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Державне управління.2021. Том 32 (71) № 3. С. 102–107.
Петасюк О.І. Загальнолюдські цінності та національний бекграунд: історично-культурологічний аспект. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2019. № 22. С. 183–188.
Поліщук Н. П. Прагматизм як інтелектуальна культура демократії (історико-філософський есей у контексті сучасності). Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство. 2020. Том 5. С. 69–80.
Про заходи щодо впровадження Концепції адміністративної реформи в Україні: Указ Президента України від 22 липня 1998 року № 810/98. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/810/98#Text
Про національну безпеку України: Закон України від 21 червня 2018 року № 2469-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 31. Ст.241.
Сліпенюк В.В. Міжнародна миротворча діяльність України в контексті забезпечення миру та безпеки в світі. Право та державне управління. 2022. № 4. С. 22–28.
Смолянюк В. Національна безпека незалежної України: осягнення сутності. Політичні дослідження. 2021. № 71. С. 163–181.
Стасевська О.А. Система цінностей як основа буття сучасного українського суспільства. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2014. № 1 (20). С. 62–76.
Таран Є.І. Співвідношення понять «державне управління», «публічне адміністрування» та «публічне управління» у трансформаційних процесах України. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Державне управління. 2020. № 2. С. 33–37.
Тихомиров Д.О. Співвідношення категорій державної діяльності, державного управління та державної політики. Підприємництво, господарство і право. 2020. № 5. С. 201–207.
Турченко О.Г., Груценко Ю.І. Національна безпека і державна безпека: поліваріантність визначення та співвідношення. URL: https://jpchdnu.donnu.edu.ua/article/view/14914/14817
Філіпова Н.В. Зміна співвідношення понять «державне управління», «публічне адміністрування», «публічне управління» в системі суспільно-політичної трансформації. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2015. № 6. С. 1–3.
Філософський енциклопедичний словник / НАН України, Ін-т філософії імені Г. С. Сковороди; [редкол.: В. І. Шинкарук (голова) та ін.]. Київ: Абрис, 2002. VI, 742 с.
Хартія основних прав Європейського Союзу від 7 грудня 2000 p. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:12016P/TXT
Чижов Д.А. Національна безпека як елемент системи забезпечення прав і свобод людини та громадянина. Держава та регіони. Серія: Право. 2021. № 4 (74). С. 96–101.