ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ОСКАРЖЕННЯ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ РІШЕНЬ, ДІЙ ЧИ БЕЗДІЯЛЬНОСТІ НОТАРІУСІВ, ДЕРЖАВНИХ РЕЄСТРАТОРІВ З НАДАННЯ ПУБЛІЧНИХ ПОСЛУГ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/LST/2022-3-4

Ключові слова:

бездіяльність, зарубіжний досвід, державний реєстратор, рішення, нормативно-правові акти, оскарження, оскарження рішень, послуга, публічна послуга, нотаріус

Анотація

Наукова стаття присвячена висвітленню зарубіжному досвіду оскарження рішень, дій чи бездіяльності нотаріусів, державних реєстраторів з надання публічних послуг. Розглянуто законодавчі та підзаконні акти країн пострадянських держав, так і краї ЄС, що регулюють надання публічних послуг нотаріусами та виокремлено нормативно-правові акти, що порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності нотаріусів, державних реєстраторів з надання публічних послуг. З’ясовано та визначено правову основу оскарження рішень, дій чи бездіяльності нотаріусів, державних реєстраторів з надання публічних послуг зарубіжних країн, у т. ч. країн Європейського Союзу. Встановлено, що аналіз законів зарубіжних країн (Республіки Молдова від 08 листопада 2002 р. «Про нотаріат», Республіки Таджикистан від 16 квітня 2012 р. «Про державний нотаріат», Республіки Узбекистан від 26 грудня 1996 р. «Про нотаріат», Республіки Казахстан від 14 липня 1997 р. «Про нотаріат», Киргизької Республіки від 30 травня 1998 р. «Про нотаріат», Республіки Туркменістан від 30 квітня 1999 р. «Про державний нотаріат», Азербайджанської Республіки від 26 листопада 1999 р. «Про нотаріат» та Республіки Вірменія від 27 грудня 2001 р. «Про нотаріат») дає підстави дійти висновку, що в зазначених країнах державний контроль за діяльністю нотаріусів поділяється на 2 види: судовий контроль за здійсненням нотаріальних дій і контроль за виконанням професійних обов’язків нотаріусами, що працюють у нотаріальних конторах органів юстиції. Доведено, що порядок оскарження дій нотаріусів, державних реестраторів у вищезазначених країнах є доволі традиційним і практично ідентичним, тобто адміністративний та судовий. Останній, як правило, передбачається цивільним процесуальним законодавством. Акцентовано увагу, що на території Французької Республіки з 1945 р. по теперішній час діє Ордонанс про статус нотаріату, згідно з яким діяльність нотаріуса відбувається під прокурорським наглядом та контролем з боку Міністерства юстиції; у разі будь-яких порушень нотаріус підлягає дисциплінарним санкціям з боку професійних (мається на увазі – Міністерство юстиції Франції) та судових інстанцій.

Посилання

Цивільний процесуальний кодекс Киргизької Республіки від 29 грудня 1999 р. URL: http://medialaw.asia/document/-5362 (дата звернення 20.11.2022)

Цивільний процесуальний кодекс Республіки Білорусь у від 11 січня 1999 р. № 238-З URL: http://www.tamby.info/kodeks/gpk.htm (дата звернення 20.11.2022)

Цивільний процесуальний кодекс Республіки Казахстан від 13 липня 1999 р. № 411-I. URL: http://online.zakon.kz/Document/?doc_id=1013921&sublink=3210000#sub_id=3210000 (дата звернення 20.11.2022)

Цивільний процесуальний кодекс Республіки Таджикистан від 5 січня 2008 року. URL: http://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30410757 (дата звернення 20.11.2022).

Цивільний процесуальний кодекс Естонської Республіки від 20 квітня 2005 р. URL: http://www.estlex.ee/tasuta/?id=7&aktid=70061&fd=1&leht=1 (дата звернення 20.11.2022).

Інститут нотаріусів у Франції. Вісник Центру комерційного права. 2009. № 2–3. С. 4–5.

Про державний нотаріат: Закон Республіки Туркменістан від 30 квітня 1999 р.355-I URL: http://asgabat.net/stati/zakonodatelstvo-turkmenistana/zakon-turkmenistana-o-gosudarstvenom-notariate.html. дата звернення 20.11.2022).

Про державний нотаріат: Закон Республіки Таджикистан від 16 травня 2012 р. № 810 URL: http://www.mmk.tj/ru/library/o_gosudarstvennom_notariate.doc (дата звернення 20.11.2022).

Про нотаріат: Закон Азербайджанської Республіки від 26 листопада 1999 р. № 762-1Г URL: http://base.spinform.ru/show_doc.fwx?rgn=2792 (дата звернення 20.11.2022).

Про нотаріат: Закон Киргизької Республіки від 30 травня 1998 р. № 70 URL: http://www.dcsmfa.kg/index.php?option=com_content&view=article&id=43:2011-03-06-07-15-42&catid=4:2011-02-21-15-09-10&Itemid=9 (дата звернення 20.11.2022).

Про нотаріат: Закон Республіки Вірменія від 27 грудня 2001 р. № ЗР-274 URL: http://www.export.by/zarubezhnoe_zakonodatelstvo_ved/O%20notariate8c3/show.htm (дата звернення 20.11.2022).

Про нотаріат: Закон Республіки Казахстан від 14 липня 1997 р. № 155-I URL: http://online.zakon.kz/Document/?doc_id=1008028#sub_id=60000 (дата звернення 20.11.2022).

Leheza Ye., Len V., Shkuta O., Titarenkо O., Cherniak N. Foreign experience and international legal standards of applying artificial intelligence in criminal proceedings. Revista de la universidad del zulia. 2022. Vol. 13, no. 36, 276–287. DOI: https://doi.org/10.46925//rdluz.36.18.8

Leheza Ye., Odyntsova I., Dmytrenko N. Teoría y regulación legal del apoyo informativo de los procedimientos administrativos en Ucrania. Ratio Juris Unaula. 2021. Vol. 16, no. 32, pp. 291–306. DOI: https://doi.org/10.24142/raju.v16n32a12.9

Leheza Ye., Savielieva M., Dzhafarova O. Structural and legal analysis of scientific activity regulation in developed countries. Baltic journal of economic studies. 2018. Vol. 4, no. 3, pp. 147–157. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2018-4-3-147-157

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-03

Номер

Розділ

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС, ФІНАНСОВЕ ПРАВО, ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО