ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНІ ТЕРИТОРІЇ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ЗАХИСТУ ПРАВ ЛЮДИНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/LST/2023-3-2Ключові слова:
тимчасово окуповані території, деокупація, місцеве самоврядування, муніципальне управління, муніципальне право, права людиниАнотація
Метою статті є узагальнити зарубіжний досвід захисту прав людини, коли йдеться про тимчасово окуповані території. Узагальнено, що в юридичній літературі на підставі дослідження досвіду зарубіжних країн констатується, що на тимчасово окупованих територіях виникає ціла низка серйозних конституційно-правових проблем, які стосуються прав людини. До числа цих прав уважають належними насамперед право на життя і безпеку, свободу вираження, право на справедливий суд, право на свободу та особисту недоторканність, право на освіту, право на медичну допомогу, право на працю і соціальний захист. Автор підкреслює, що ці узагальнення стосуються окремих суб’єктивних прав, які реалізуються індивідуально. З числа тих прав, які реалізуються колективно, напевне найбільше порушень зазнає право на національну самореалізацію. Адже окупація може обмежувати можливості національних груп для самореалізації та культурного розвитку. Крім того, на окупованих територіях, як свідчить досвід зарубіжних країн, найбільше посягань зазнають права менших. На тимчасово окупованих територіях можуть порушуватися права національних, етнічних або релігійних меншин через репресії та дискримінацію. Варто додати, що тимчасова окупація територій загострює проблематику захисту прав мігрантів і біженців: Окупація може призвести до міграційних потоків, де люди можуть стати біженцями і потребувати міжнародного захисту та допомоги. Резюмовано, що зарубіжні країни вживають різні заходи та підходи для вирішення цих проблем: а) дипломатичний тиск та міжнародні спроби вирішення конфлікту можуть сприяти відновленню прав людини на тимчасово окупованих територіях; б) міжнародні судові органи можуть надати юридичну оцінку ситуації та захистити права людини; в) гуманітарна допомога може полегшити гуманітарні наслідки конфлікту і допомогти вирішити конституційно-правові питання; г) захист прав національних меншин може сприяти культурному та мовному розвитку цих груп; д) мирні переговори і плани деокупації можуть забезпечити врегулювання конфлікту та гарантувати права населення; е) моніторинг прав людини допомагає документувати порушення і створює тиск на окупантів.
Посилання
Mishyna N. V. Role of local and regional authorities in the implementation of ECtHR judgments: bibliographical review. Юридичний вісник. 2023. № 3. С. 146-151.
Mishyna N. Ukrainian Legislation on Associations: Constitutional Axiology And The European Court Of Human Rights’ Case Koretskyy and Others v. Ukraine. Наукові праці Національного університету «Одеська юридична академія». Одеса, 2022. Т. 31. С. 57-63.
Qaracayev C. Axiological Function оf The Constitutional Court оf The Republic оf Azerbaijan. Juris Europensis Scientia. 2022. №3. C. 135-138.
Qaracayev C. Local Self-government in the Republic of Azerbaijan:Problems of the Administrative Supervision. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. 2022. № 57. C. 24-27.
Легеза Ю.О. Забезпечення без-пеки використання природних ресурсів в умовах адміністративно-правового режиму антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей України. Прикарпатський юридичний вісник. 2017. № 2. С. 75–79.
Leheza Yu.O. Public environmental funds as a source of the formation of local budgets of Ukraine. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. №7. С. 522-524.