СВОБОДА ЯК ЦІННІСТЬ В УКРАЇНСЬКОМУ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/LST/2025-1-7

Ключові слова:

публічна влада, державна влада, місцеве самоврядування, адміністративно-правова аксіологія, аксіологія права, цінності та принципи системи права, свобода

Анотація

У статті сформульовано, що свобода як цінність в українському адміністративно-правовому дискурсі є багатовимірним феноменом, що поєднує як індивідуальні права і свободи особистості , так і необхідність ефективного публічного управління. У сучасних умовах, особливо в контексті євроінтеграції України після Революції Гідності 2014 року, ця цінність набула нового значення. Вона розглядається не лише як відсутність обмежень, але й як умова реалізації прав і свобод особистості у демократичній державі, що функціонує на засадах верховенства права. Адміністративне право, встановлюючи рамки втручання органів публічної влади, покликано забезпечувати баланс між свободою особистості та необхідністю регулювання суспільних відносин в інтересах загального блага. Зазначено, що в умовах режиму воєнного стану, аналіз адміністративно-правової практики показує, що свобода часто залишається другорядною щодо таких цінностей, як державний суверенітет, національна безпека – важливо наголосити на тимчасовому характері такого стану речей. Адже євроінтеграційний вектор розвитку України обумовлює необхідність впровадження підходу, який ґрунтується на тому, що у демократичних країнах саме свобода є орієнтиром у формуванні адміністративного законодавства. Підкреслено, що основна відмінність між національними інтересами та цінностями адміністративного права полягає в їхній природі. Національні інтереси – це стратегічні пріоритети держави, які визначають напрям її розвитку та можуть змінюватися залежно від історичних, політичних чи соціально-економічних умов. Вони слугують основою для формування державної політики, проте самі по собі не є юридичною категорією. А отже, вони не є цінністю адміністративного права України зокрема (та права у цілому). Цінності адміністративного права, навпаки, є принципами права, що забезпечують стабільність та ефективність публічного управління. Вони визначають механізми реалізації владних повноважень, гарантують дотримання прав і свобод особистості та забезпечують підзвітність органів публічної влади.

Посилання

Величко В. Ю. Свобода як цінність адміністративно-судочинних правовідносин: дис. … к.ю.н. Запоріжжя, 2024. 220 с.

Легеза Ю. О. Розсуд судді адміністративного суду: поняття та класифікація. Правові новели. Науковий юридичний журнал. 2022. № 18. С. 77–81.

Легеза Ю. О Свобода та розумність як правові цінності сучасного цифрового європейського суспільства. Law. State. Technology. 2024. № 3. С. 9–13.

Мішина Н. В. Формування бюджетів муніципальних органів (на матеріалах країн – членів Ради Європи). Юридичний вісник. 2022. № 3. С. 154–160.

Про національну безпеку України: Закон України від 21 червня 2018 р. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 31. Ст. 241.

Amelicheva L., Martyniuk O., Pyroha I., Qaracayev C., Myroshnychenko V. Implementation of constitutional human rights and social guarantees of security in the context of digitalization. Amazonia Investiga, 2021. no. 10 (45), pp. 265–271.

Mishyna N. European court of human rights’ judgements implementation by local and regional authorities: relevant publications on the topic. Наукові праці Національного університету «Одеська юридична академія». Одеса, 2023. Т. 33. С. 52–57.

Qaracayev C. Due process as constitutional control’s subject: theory and practice of the Constitutional court of Azerbaijan and European court of human rights. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. 2023. № 64. C. 14–17.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-14

Номер

Розділ

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС, ФІНАНСОВЕ ПРАВО, ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО