РОЗВИТОК ПОЛІТИКИ «ЗЕЛЕНОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ» УКРАЇНИ В УМОВАХ НЕПРОГНОЗОВАНИХ ВИКЛИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2414-4436/2024-3-10Ключові слова:
державне управління, політика «зеленої трансформації», Європейський зелений курс, сталий розвиток, післявоєнне відновлення, євроінтеграційний курс, економіка, зміни клімату, здоров’я та благополуччяАнотація
У науковій статті висвітлюється актуальне питання у сфері державного управління, а саме проблематика розвитку політики «зеленої трансформації» України в умовах непрогнозованих змін. Під непрогнозованими змінами мова йде про пандемію COVID-19 та повномасштабне розгортання російської збройної агресії. Метою дослідження визначено теоретичне обґрунтування розвитку політики «зеленої трансформації» в умовах непрогнозованих змін та розробка практичних підходів у підвищенні ефективності її упровадження в Україні. Матеріали і методи дослідження. Досягнення визначеної мети дослідження передбачало застосування низки загальнонаукових методів пізнання, а також опрацювання масиву міжнародних та вітчизняних нормативно-правових актів, а також результатів дисертаційно-монографічних та аналітично-проєктних документів. Результати дослідження. Для України євроінтеграція залишається незмінним курсом та державним пріоритетом внутрішньої і зовнішньої політики. Конституювання цього курсу, яке відбулось у 2019 році, разом із підписанням у 2014 році Угоди про Асоціацію України з Європейським Союзом не тільки де-факто, але й де-юре, визначає апріорність виконання нашою державою всіх вимог такого членства, починаючи з етапу набуття статусу-країни-кандидата (2022 рік). Одним із напрямків політики у сфері європейської інтеграції є упровадження політики «зеленої трансформації» в Україні. Обґрунтовано, що цей напрям є найбільш розробленим в науковому плані у галузі економічних наук. Але дедалі актуальною проблемою політика «зеленої трансформації» постає і в науці державного управління. Визначено, що на рівні глобального управління політичною передумовою для її формування та реалізації на національному рівні став концепт «Європейського зеленого курсу» (2019), який передбачає трансформацію політичного життя, економіки та суспільного розвитку. Ключовими складовими цього концепту є чиста енергія, зменшення забруднення довкілля, кліматичні заходи, будівництво та реновація, стійка промисловість, стійка мобільність, біорозмаїття та стійка аграрна політика задля здоров’я та благополуччя прийдешніх поколінь. Висновки. Реалізація державної політики «зеленої трансформації» України потребує активної ролі держави у побудові нового формату суспільних відносин з представниками громадянського суспільства та представниками промисловості задля досягнення визначених цілей політики ЄС.
Посилання
Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (2014). Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1678-18#n2
Про внесення змін до Конституції України (щодо стратегічного курсу держави на набуття повноправного членства України в Європейському Союзі та в Організації Північноатлантичного договору) (2019): Закон України. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2680-19#Text
Україна отримала статус кандидата на членство в ЄС. Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/ukrayina-otrimala-status-kandidata-na-chlenstvo-v-yes
European Commission (2019). The European Green Deal. Communication from the commission, Brussels, available at: https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?qid=1596443911913&uri=CELEX: 52019DC0640#document2
Проект Концепції «зеленого» енергетичного переходу України до 2050 року (2020). URL: https://www.kmu.gov.ua/news/prezentovano-proektkoncepciyi-zelenogo-energetichnogo-perehodu-ukrayinido-2050-roku
Орловська Ю. В., Чала В. С., Глущенко А. В. Політика ЄС щодо зеленої економіки та інновацій : підручник. Дніпро : ПДАБА. 2023. 193 с.
Баштанник В. та ін. (2023). Інтегровані системи публічного управління 3.0: трансформація концептуальної моделі розвитку національної стратегії розвитку. Публічне управління та місцеве самоврядування. № 3. С. 57–64. https://doi.org/10.32782/2414-4436/2023-3-9
Липовська Н. А. та ін. (2023). Демократичні настанови суб’єктів публічної політики в умовах суспільних трансформацій. Державне будівництво. Том.1 № 33. С. 8–18. https://doi.org/10.26565/1992-2337-2023-1-01
Зелена відбудова України: Позиція громадськості (2022). URL: https://www.irf.ua/green_recovery_ukraine
USAID, (2023). Дослідження ініціатив у сфері повоєнного відновлення. URL:https://ednannia.ua/images/Master_version_UKR_Rebuilding.pdf
Європейський зелений курс та потенційні наслідки його впровадження сусідніми державами для України (2022). URL: https://prismua.org/wp-content/uploads/2022/01/Green-Deal.pdf
Україна та Європейський зелений курс. Річний моніторинговий звіт 2023. URL: https://dixigroup.org/wp-content/uploads/2023/12/veb-versiya-ukrayina-ta-yezk-2023.pdf.
Дороніна І. І., Криштоф Н. С. (2020). Запровадження «Зеленого курсу» як інструменту системних змін для сталого розвитку. Державне управління: удосконалення та розвиток. № 11. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/11_2020/35.pdf