MECHANISMS OF IMPLEMENTATION OF THE STATE POLICY OF REGULATION OF LAND RELATIONS IN UKRAINE IN THE CONDITIONS OF DECENTRALIZATION
DOI:
https://doi.org/10.33287/102052Keywords:
state policy, land relations, decentralization, mechanism, regulation, normative-legal baseAbstract
The formation of mechanisms for implementing the state policy of land relations should be based on determining the forms of land use that are most effective, support of any form of land ownership by the state, assistance to agricultural producers in the development of production, the formation of such an economy based on two separate socio-economic systems that coexist in one geographical area and which should be based on different forms of land ownership. The main problems in the field of state management of land relations in the conditions of decentralization are systematized. Key opportunities and risks identified for adoption and implementation of legislation introduced by the current Government on lifting the land moratorium in Ukraine (access of foreigners and legal entities to the land market; strategic and gradual opening of the land market; issues of financial security; resolving issues regarding the functioning of the Emphyteusis agreements; calculation of land value; electronic auctions; land to communities). The consequences of the lack of free circulation of land in Ukraine are substantiated. The bills presented in the Verkhovna Rada to intensify land reform in Ukraine are analyzed. The main opportunities and risks of adoption and implementation of legislation on lifting the moratorium on land are systematized. A comprehensive mechanism for implementing the state policy of land relations in decentralization, which is filled with a set of specialized sub-mechanisms (organizational-administrative, regulatory, financial-economic, environmental and land ownership mechanism) and represents their integration with a set of tools, principles, functions and resource provision at different levels of government. The necessity of developing a mortgage institution in Ukraine whose activity should be focused on the purchase of agricultural land from citizens, provided that they refuse to sell to existing tenants or communities. The expediency of forming an all-Ukrainian regional exchange for the implementation of investment projects in the economy is substantiated.
References
АграріУ вимагають у Зеленського заборонити продаж землі іноземцям. URL: https:// agropolit.com/news/13258-agrariyi-vimagayut-u-zelenskogo-zaboroniti-prodaj-zemli- inozemtsyam.
Бородіна О., Прокопа І. Подолання структурних деформацій в аграрному секторі УкраУни: інституціалізація і модернізація малотоварного сільськогосподарського виробництва. Економіка Украі"ни. 2015. № 4. С. 88 – 96.
Мушак О. Після відкриття ринку землі 1 га коштуватиме $2 тис. – прогноз. URL: https://agropolit.com/news/13515-pislya-vidkrittya-rinku-zemli-1-ga-zemli-koshtuvatime-2-tis—ekspert.
Поліщук Л. Ринок землі: видимі й приховані ризики. Землевпорядний вісн. 2008. № 1. С. 9 – 21.
Третяк А. Напрями формування державноУ земельноУ політики, або зміна пріоритетів земельноУ реформи. Землевпорядний вісн. 2008. № 1. С. 21 – 33.
Федоров М. М. Організаційно-економічні передумови формування ринку земель сільськогосподарського призначення. Економіка АПК. 2003. № 1. С. 25 – 31.
Фонд ДемократичноУ ініціативи імені Ілька Кучеріва. URL: https://dif.org.ua/article/ stavlennya-gromadyan-do-rinku-zemli?fbclid=IwAR07f43Ac0EoJKANTb1dKe5zbVqSnX- aZ 3h70273sAuNRhlTS3B5CBKjI.
Чаплигіна О. В., Шиян А. А. Фактори впливу на ціну земель сільськогосподарського призначення. Вісн. Вінницького політехн. ін-ту. 2011. № 1. С. 36 – 40.
Щурик М. В. Збереження та охорона земель як ключові передумови Ух поліпшення. Наук. вісн. Мукачівського держ. ун-ту. Сер. «Економіка». 2017. Вип. 1. С. 61 – 66.