CERTIFICATES AS FAMILY VALUES IN THE DYNAMICS OF DEMOCRATIC REFORMS IN UKRAINE

Authors

  • Antonina ANGEL

DOI:

https://doi.org/10.33287/102014

Keywords:

state registration, certificate, vital record, administrative services

Abstract

We study the dynamics of changes in the nature and contents of documental attestation of vital records in regard to the development of institution of the state civil status registration associated with reformation of public authorities. The issue of partial transfer of functions of the state civil status registration authorities to notaries is considered. We proved that it is necessary to further improve the organization of the state civil status registration authorities in conditions of decentralization. The article examines the list of problematic issues and positive outcomes achieved by the Government during the introduction of various forms of certificates, which has scientific, historical and applied significance, it promotes the detailed research of development trends, reasons of creating new forms of documents, change of their outline, it gives a clue to the function of the specific certificate which is certified by a certain vital record. In the process of detailed analysis of the form and contents of the documents which legally certify various vital records, it was found that they perform the important legal and information function. Due to these certificates the official status is granted to the most significant events of human life: birth, marriage, death. Therefore, their potential function offers an opportunity to study the dynamics of social relations and find out the importance of particular details which were indicated in various manners in different periods of development of our state. Having considered the content of certificates in different periods of state formation, we will conclude that notwithstanding constant reformation of the state government institutions in connection with the necessary authority decentralization of the state civil status registration offices, on the one hand current changes bring positive results, but on the other hand they are not free from shortcomings, and it proves the necessity of reviewing the reforms and transition of the government activity from extensive to intensive changes.

References

Воробей Р. Зміст і склад документів, переданих до державних архівів відділами РАЦС. Методика виявлення фактів про смерть від голоду, встановлення населених пунктів, що постраждали від Голодомору 1932 – 1933 рр. Архіви Украі"ни. 2008. № 5 – 6. С. 22 – 26.

Гарнага проти України: Рішення Європейського суду з прав людини в справі від 16.05.2013. Заява № 20390/07. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/974_960 (дата звернення: 28.02.2020).

Желясков С. А., Левченко В. В. Метричні книги в системі інформаційно- документальної комунікації (за матеріалами Державного архіву Одеської області). Інформаційно-документальні комунікаціі" в глобалізованому суспільстві: матеріали Міжнар. наук.-прак. конф., м. Київ, 21 – 22 берез. 2013 р. / редкол. Тюрменко І. І. [та ін.]. Київ: НАУ, 2013. С. 12 – 14.

Кирилюк Д. Нові функції нотаріату: медіація і реєстрація укладення і розірвання шлюбів. URL: https://zib.com.ua/ru/131913-novie_funkcii_notariata_mediaciya_ i_registraciya_brakov.html (дата звернення: 27.02.2020).

Кодекс про шлюб та сім'ю УРСР від 20 червня 1969 р. Відом. Верховноі" Ради Украі"ни. 1969. № 26. Ст. 204.

Правила державної реєстрації актів цивільного стану в Україні: наказ Міністерства юстиції України від 18 жовт. 2000 р. № 52/5. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0719- 00 (дата звернення: 27.02.2020).

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, спрямованих на лібералізацію Європейським Союзом візового режиму для України: Закон України від 14 лип. 2016 р. № 1474-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1474- 19#n41 (дата звернення: 28.02.2020).

Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 10 листопада 2010 р.

№ 1025: Постанова Кабінету Міністрів України від 16 верес. 2015 р. № 755. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/755-2015-%D0%BF#n14 (дата звернення: 25.02.2020).

Про затвердження зразків актових записів цивільного стану, описів та зразків бланків свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану: Постанова Кабінету Міністрів України від 10 листоп. 2010 р. № 1025. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1025-2010-%D0%BF (дата звернення: 24.02.2020).

Про затвердження зразків книг реєстрації актів цивільного стану та описів бланків свідоцтв, що видаються державними органами реєстрації актів цивільного стану: Постанова Кабінету Міністрів України від 12 верес. 2002 р. № 1367. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1367-2002-%D0%BF (дата звернення: 24.02.2020).

Про затвердження Порядку ведення Державного реєстру актів цивільного ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян: Постанова Кабінету Міністрів України від 2 серп. 2007 р. № 1064. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1064-2007-%D0%BF (дата звернення: 25.02.2020).

Про затвердження Порядку розгляду заяв про зміну імені (прізвища, власного імені, по батькові) фізичної особи: Постанова Кабінету Міністрів України від 11 лип. 2007 р. № 915. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/915-2007-%D0%BF (дата звернення: 25.02.2020).

Сімейний кодекс України: Закон України від 10 січ. 2002 р. № 2947-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2947-14 (дата звернення: 28.02.2020).

Українцям дозволять змінювати своє по батькові. URL: dt.ua/UKRAINE.

Шлюб. Юридична енциклопедія: у 6 т. / ред. кол. Ю. С. Шемшученко (відп. ред.) [та ін.]. Київ: Укр. енцикл. ім. М. П. Бажана, 2004. Т. 6 : Т – Я. 768 с.

Published

2023-04-24

Issue

Section

THEORY AND HISTORY OF PUBLIC ADMINISTRATION