ORGANIZATION OF DISTANCE LEARNING IN THE REGIONAL CLOUD OF PUBLIC ADMINISTRATION

Authors

  • Serhii KANDZIUBA

DOI:

https://doi.org/10.33287/102026

Keywords:

distance learning, e-government, single information and educational space, Google applications, regional cloud of public administration, cloud technologies

Abstract

The need to maintain the appropriate level of qualification of personnel in the new conditions of management, the functioning of the market economy and public administration reform leads to the urgent need for continuous training of a large number of public servants at all levels in all regions of Ukraine, including Dnipropetrovsk region. Traditional methods, tools and forms of education require a significant number of additional highly qualified teaching staff, increasing the number of educational institutions for training, retraining and advanced training of public servants and increasing their training capacity, frequent and long absences from the work of senior public servants. All this is time and money, which our country is very short of. The way to solve this problem is a large-scale transition to a qualitatively new level of full-time and part-time education – distance learning. Currently, there is a rapid development of cloud technologies, in Ukraine the infrastructure of the e-government system is being created, which includes as a fragment the infrastructure created at the regional level. The regional fragment of the e-government system can be used effectively by filling it with modern and efficient cloud applications. Including applications, which allow to organize distance learning for public servants, employees of utilities, organizations and enterprises at the regional level. Therefore, today, the study of the functional capabilities of modern information and communication systems for the organization of professional distance learning at the regional level is an urgent task. This article substantiates the feasibility of creating an educational service in the regional cloud of public administration. To this end, the followings are identified functions of educational service, groups of users of the educational service, Google applications that implement these features. Cases of foreign and domestic experience in organizing training of public servants using Internet technologies are considered. The experience of the Dnipropetrovsk Regional Institute for Public Administration National Academy for Public Administration under the President of Ukraine shows that the use of the G Suite for Education package allows to create quickly and efficiently the single information and educational space for training and retraining of public servants and local government officials in the region.

References

Білорусов С. Г. Практика використання дистанційної форми навчання в системі підвищення кваліфікації управлінських кадрів. URL: http://www.confcontact.com/2009ip/ bilorus.php.

Верба С. М. Впровадження сучасних методів навчання державних службовців із застосуванням європейських стандартів для професіоналізації державної служби України. Наук. пр. [Чорномор. держ. ун-ту ім. Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Сер. «Державне управління». 2010. Т. 130, Вип. 117. С. 71 – 73.

Жевакіна Н. В. Педагогічні умови організації дистанційного навчання студентів гуманітарних спеціальностей у педагогічному університеті: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Луганськ, 2009. 20 с.

Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава: Програма економічних реформ на 2010 – 2014 роки / Комітет з економічних реформ при Президентові України. URL: http://www.president.gov.ua/docs/Programa_reform_ FINAL_1.pdf.

Кандзюба С. П. Концептуальні засади створення єдиного інформаційно-освітнього простору підготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування. Державне управління та місцеве самоврядування: зб. наук. пр. 2015. Вип. 3(26). С. 216 – 227.

Кандзюба С. П. Регіональна хмара публічного управління як складова електронного уряду України. Аспекти публічного управління. 2019. Т. 7, № 12. С. 28 – 37.

Карпук В. Особливості дистанційного навчання державних службовців. Демократичне врядування. 2008. Вип. 1. URL: http://lvivacademy.com/vidavnitstvo_1/visnik/ fail/V.%20Karpuk.pdf.

Лукін В. Є. Методика застосування засобів дистанційного навчання у процесі вивчення військово-технічних дисциплін: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Харків, 2009. 19 с.

Овчарук О. В. Концептуальні підходи до застосування технологій відкритої освіти та дистанційного навчання у зарубіжних країнах та їх роль у процесах модернізації освіти. Інформаційні технологіі" і засоби навчання. 2006. № 1. Т. 1. URL: https://doi.org/10.33407/ itlt.v1i1.292.

Олексенко В. М. Теоретичні і методичні засади реалізації інноваційних технологій у підготовці майбутніх фахівців інженерних спеціальностей: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ, 2008. 39 с.

Про державну службу: Закон України від 16 груд. 1993 р. № 3723-XII. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/3723-12.

Про затвердження Положення про систему професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад: Постанова Кабінету Міністрів України від 6 лют. 2019 р. № 106. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 106-2019-%D0%BF.

Про службу в органах місцевого самоврядування: Закон України від 7 черв. 2001 р. № 2493-III. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2493-14/page.

Толкованов В. Інформаційно-аналітичний звіт «Аналіз ситуації щодо професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб органів місцевого самоврядування в Україні». URL: http://pleddg.org.ua/wp-content/uploads/2017/07/Analytical-report_Institution-Training-2017_7July_Final.pdf.

Шуневич Б. І. Тенденції розвитку дистанційного навчання у зарубіжній вищій школі. Інформаційні технологіі" і засоби навчання. 2008. № 3. Т. 7. URL: https://doi.org/ 10.33407/itlt.v7i3.122.

Published

2023-04-24

Issue

Section

PUBLIC ADMINISTRATION MECHANISMS