COMMUNICATIVE PARTNERSHIPAS A MECHANISM FOR OPTIMIZING COMMUNICATIVE INTERACTION IN PUBLIC ADMINISTRATION
DOI:
https://doi.org/10.33287/102029Keywords:
management consensus, communicative policy, communicative space, civil society institutions, social interests, communicative interaction, communicative partnershipAbstract
The article explores the process of communicative interaction between government and society, aimed at forming their constructive dialogue and partnership to ensure order and stability as well as establishing partnerships between government authorities and civil society. It is proved that the management consensus should be built as well as the partnership between the structures of public administration authorities and the public should be ensured within the framework of communicative interaction. Accordingly, the effectiveness of the public administration system will depend on the optimization of the communicative interaction of the public administration authorities, the effective communication policy, the effectiveness of a single communicative space, implemented on the basis of the partnership principle, the implementation of which implies complete public trust in government authorities. It is established that the organizational and legal capacity of civil society institutions to articulate social interests, their promotion and protection is one of the conditions for establishing a communication partnership, a bilateral dialogue between the authorities and the public, as well as the success of such a dialogue depends on the joint actions of public authorities and associations of citizens, and their willingness to cooperate. Prerequisites that identify the urgency of reforming the mechanisms of communication partnership between public authorities and the public are identified. It is substantiated that communicative partnership in its essence is a kind of rational social interaction, based on the trust and mutual respect of the participants of the communication process and aimed at ensuring equal dialogue and/or joint activity. Key aspects of the activity of government authorities in Ukraine, ensuring the intensification of the development of communication partnership, the development of political networks and the transition to new principles of public administration, are underlined. It is stated that the communication partnership can become a new tool that will provide the unlocking of the potential of public structures, more active participation of citizens in the activities of public authorities, increasing the accountability and accountability of the authorities and, as a result, building a modern democratic system of communication partnership.
References
Архипова Є. О., Дмитренко Н. О. Ефективна комунікація між органами державної влади та громадськістю як умова розвитку демократичного суспільства. Інвестиціі": практика та досвід. 2016. № 1. С. 92 – 96.
Габермас Ю. Структурні перетворення у сфері відкритості: дослідження категорії «громадянське суспільство» / пер. з нім. А. Онишко; під ред. М. Прихода. Львів: Літопис, 2000. 317 с.
Державно-громадянська комунікація: шлях від кризи до взаємодії: монографія / Козаков В. М., Рашковська О. В., Ребкало В. А. та ін. Київ: Персонал, 2017. 288 с.
Дзвінчук Д. І. Комунікативна політика органів місцевого самоврядування. Івано-Франківськ: [б.в.], 2016. 129 с.
Кодекс рекомендуемой практики гражданского участия в процессе принятия решений Совета Европь. Принят Конференцией МНПО на заседании 1 октября 2009 года. URL: http//www.coe.int/t/ngo/Source/Code_Russian_final.pdf.
Комунікації в публічному управлінні: аспекти організаційної культури та ділового спілкування: навч. посіб. / уклад.: Гошовська В. А. та ін. Київ: К.І.С., 2016. 130 с.
Крутій О. М. Комплексний механізм діалогової взаємодії органів влади і громадськості. URL: http://ifs.kbuapa.kharkov.ua.
Крутій О. М. Комунікативна парадигма партнерської взаємодії суб'єктів державного управління. Інвестиціі": практика та досвід. 2012. № 6. С. 113 – 116.
Крутій О. М., Радченко О. В. Основи партнерської взаємодії держави і приватного сектору. Ефективність державного управління. 2018. Вип. 1. С. 72 – 79. URL: http:// nbuv.gov.ua/UJRN/efdu_2018_1_10.
Кучабський А. Г., Бажинова О. А. Механізми комунікації влади та громадськості в умовах глобалізації. Публічне управління: теорія та практика. 2012. № 4 (12). С. 196 – 201.
Лубченков Ю. Н. К вопросу о коммуникативньх механизмах социального партнерства. Социальнzе процессz и социальнzе отношения в современной России: тезисz вzступлений на IV международном социальном конгрессе / под ред. Г. И. Осадчей. Москва: Изд-во РГСУ, 2004. Т. А. С. 245 – 247.
Манжола П. Г. Форми участі громадськості у діяльності органів влади та прийнятті політичних рішень. Стратегічні пріоритети. 2007. № 4. С. 13 – 14.
Почепцов Г. Нові комунікативні можливості у сфері державного управління. URL: http://osvita.mediasapiens.ua/material/8049.pdf.
Романенко Є. О. Публічна комунікація як засіб транспарентності державного управління. Зб. наук. пр. Нац. акад. держ. упр. при Президентові Украі"ни. 2014. Вип. 1. С. 15 – 26.
Соснін О. В., Михненко А. М., Литвинова Л. В. Комунікативна парадигма суспільного розвитку: навч. посіб. Київ: НАДУ, 2011. 220 с.
Социология / под ред. Г. В. Осипова. Москва: Мьсль, 1996. 281 с.
Твердохлєбов Є. О. Теоретичні засади дослідження комунікативної взаємодії в публічному управлінні. Теорія та практика державного управління. 2014. Вип. 2. С. 82 – 91.
Титц С., Ко:н Л., Массон Дж. Язьк организаций. Интерпретация собьтий и создание значений: пер. с англ. Харьков: Гуманитар. центр, 2008. 324 с.
Хлєбнікова А. А. Комунікативний менеджмент як найважливіший компонент державного управління в умовах глобалізації: теоретико-методологічний контекст. Державне будівництво. 2013. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/jpdf/DeBu_2013_1_13.pdf.
Юрченко В. Е. Моделі впровадження комунікативних механізмів у державному управлінні України. Теорія та практика державного управління. 2014. Вип. 4. С. 157 –164. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpdu_2014_4_24.
McClory, J. (2012). The New Persuaders II. A 2011 Global Ranking of Soft Power. Retrieved from http://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/publications/ The%20New%20PersuadersII_0.pdf.