STATE REGULATION OF THE DEVELOPMENT OF FAMILY MEDICINE IN UKRAINE: URGENCY OF THE PROBLEM
DOI:
https://doi.org/10.32782/2414-4436/2023-2-4Keywords:
state regulation, family medicine, development, integrated approach, state management mechanisms.Abstract
The scientific article is devoted to highlighting the problem of updating the state regulation of the development of family medicine in Ukraine. In the context of constant changes in the medical field and the growing demands of the population for high-quality and affordable medical care, in the conditions of martial law, the question of applying effective mechanisms for the development and regulation of family medicine is an extremely important problem of management content. The purpose of this article is to analyze the current problems and challenges that exist in the field of state regulation of the development of family medicine in Ukraine. The article takes into account modern trends in the field of health care, such as increasing requirements for the quality of medical care, demographic changes, changes in approaches to patient-centered care, etc. This makes it possible to more accurately define the challenges and opportunities for the development of family medicine in the conditions of martial law and postwar reconstruction. It was determined that the global obligations of national governments regarding health care also require the government of Ukraine to use significant strategic levers for the development of the primary health care system. We are talking about the mechanism of integrated influence of each of the levers on each other, namely: political support, strategic plans, adequate financing and partnership with communities. he characteristics identified by WHO to define family medicine are listed. The list of problems in the development of family medicine in Ukraine at the current stage is defined. First of all, this is the minimum amount of state funding, which limits the quality of medical services and can lead to a shortage of equipment and medicines. The problem of the effectiveness of personnel policy, which keeps the profession of a family doctor low. It was determined that insufficient transparency of state regulation can lead to underutilization of resources and create grounds for corruption. To overcome the problems of the development of family medicine in Ukraine, it is important to attract investments and create incentives for young specialists by increasing the salary level, expanding the list of social benefits and opportunities for professional development. It is also necessary to improve the current legislation and strengthen control over its compliance, ensure transparency in the distribution of funds and combat corruption.
References
Барзилович А. Д. Механізми державного регулювання надання медичних послуг в Україні. Публічне управління та митне адміністрування. 2020. № 1(24). С. 86-90.
Ємець А. Стан та перспективи підготовки фахівця сімейної медицини в Україні. Витоки педагогічної майстерності. Сер.: Педагогічні науки. 2014. № 14. С. 85-92.
Запровадження електронних послуг у сфері охорони здоров’я із технологій Інтернету речей: веб- сайт. URL: https://knute.edu.ua
Корж О.М. Сімейна медицина в Україні і за кордоном: відмінності і подібності. Схiдноєвропейський журнал внутрiшньої та сiмейної медицини. 2018. № 2. С. 54-57.
Лемішко Б. Модернізаційний розвиток системи охорони здоров’я. Демократичне врядування. 2011. № 7. С. 62-70.
Лехан В. М., Крячкова Л. В., Заярський М. І. Аналіз реформ охорони здоров’я в Україні: від здобуття незалежності до сучасності. Здоров’я нації. 2018. № 4 (52). C. 5-11.
Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення: закон України від 19 жовтня 2017 року № 2168. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2168-19#Text
Про організацію роботи закладів (підрозділів) загальної практики-сімейної медицини: наказ МОЗ України від 23.07.2001 року № 303. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/ v0303282-01#Text
Про стан національної системи охорони здоров’я та невідкладні заходи щодо забезпечення громадян України медичною допомогою: рішення Ради нацбезпеки та оборони України від 30 липня 2021 року. http://surl.li/jzfhu
Свінціцький, А. С., Висоцька, О. І. Актуальні питання щодо впровадження медичних інноваційних технологій у закладах охорони здоров’я. Практикуючий лікар. 2015. № 1. C. 7-13.
Терзі О. О. Шляхи удосконалення нормативно-правового регулювання адміністративного управління у сфері охорони здоров’я. Юридична наука. Сер.: адміністративне право; фінансове право; інформаційне право. 2020. Вип. № 3 (105). С. 284-293.
Ходаківський Є. І. та ін. Інвестиційно-проєктне управління розвитком первинної медичної допомоги: адміністративні та соціально-психологічні аспекти. Інвестиції: практика та досвід. 2021. №№13-14. С. 14-19.
Юристовська Н. Я. Теоретичні аспекти державного забезпечення рівних можливостей доступу до медичних послуг та доступності медичного обслуговування сільського населення. Ефективність державного управління. 2017, № 2. С. 136-140. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efdu_2017_2_18
Яремчук О. В. Генезис сімейної медицини та перспективи його розвитку на теренах України. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 24. С.130-134.
Thirteenth General Programme of Work 2019–2023. URL: https://www.who.int/about/what-we-do/ thirteenth-general-programme-of-work-2019-2023
WHO.Regional Office for Europe (2023). Primary health care in Ukraine: progress review and way forward: assessment and data collection 2020–2021. Health policy papers series. URL: https://apps.who.int/ iris/handle/10665/366447