PUBLIC POLICY IN THE CONTEXT OF SOCIAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT DEVELOPMENT PROGRAMS FOR ORPHAN CHILDREN IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2414-4436/2023-4-6

Keywords:

public policy, public administration, orphans, social and pedagogical support, public policy, education, psychological support, social work, social support, social protection, pedagogical assistance

Abstract

The author has researched that the public policy regarding development programs of socio-pedagogical support for orphans in Ukraine aims to provide orphans with full access to education, psychosocial development and social protection. It was found that the policy provides for the creation of various instruments, including orphanages, boarding schools, foster families, and other measures that contribute to their well-being and integration into society. Key components are quality education and pedagogical support, psychological assistance, and financial support programs. It was determined that public policy is aimed at providing orphans not only with physical, but also with psychological and social support for their successful future. Ukraine focuses its efforts on creating a favorable environment for the development of orphans, providing them with rights and opportunities for an equal start in life. It is substantiated that public policy aims to ensure that orphans have access to education, surrounded by careful pedagogical support and psychological help, as well as the opportunity to integrate into society and develop their potential. It testifies to the social responsibility and humanism of the Ukrainian state, aimed at ensuring a better future for the most vulnerable children in society. It is emphasized that the main components of this public policy are access to quality education and pedagogical support, psychological assistance, financial support programs and other measures aimed at providing orphans with physical, psychological and social development. This policy is important to provide orphans with opportunities for a dignified future and is characterized by a humanistic approach to the most vulnerable members of society.

References

Акімов О.О. Психологічні аспекти проявів корупції в державному управлінні. Державне управління: теорія та практика. 2014. № 1. С. 181–188.

Акімов О.О. Функціональні чинники системогенезу професійної діяльності державних службовців. Інвестиції: практика та досвід. 2018a. № 24. С. 68–74. DOI: 10.32702/2306-6814.2018.24.68.

Акімов О.О. Концепт системогенезу професійної діяльності державних службовців. Інвестиції: практика та досвід. 2018b. № 23. С. 133–138. DOI: 10.32702/2306-6814.2018.23.133.

Акімов О.О. Робастність системи професійної діяльності державних службовців: системогенезний контекст. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 5. С. 104–109. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.5.104.

Енциклопедія сучасної України. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=26159 (дата звернення: 26.09.2023).

Заблоцький А.Р. Сучасний погляд на усиновлення дітей-сиріт як на альтернативну форму державної опіки. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету Україна. № 1 (15) м. Хмельницький, 2018 р. С. 145–148.

Інвестиційний менеджмент: навчальний посібник. / Л. Докієнко та ін. Київ : Академвидав, 2011. 408 с.

Клименко В. Фінансовий ринок : навчальний посібник. /за ред. Павлова В. І. та ін. Київ : «Центр учбової літератури», 2015. 358 с.

Купенко О.В. Соціальна робота: від теорії до практики : навчальний посібник. м. Суми : Сумський державний університет, 2020 р. С. 192.

Мордань О. Міжнародна практика реформування державної системи опіки: досвід для України. Державне управління та місцеве самоврядування : збірник наук. праць. 2012 р. № 2. С. 75-85.

Пліско Є., Тіщенко В. Аналіз сучасного стану соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування. URL: http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/259992/256359 (дата звернення: 26.09.2023).

Сьомін О. Правові засади влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування: проблемні питання та напрями вирішення. Науковий вісник публічного та приватного права. 2020 р. № 5 URL : http://www.nvppp.in.ua/vip/2020/5/tom_1/16.pdf (дата звернення: 26.09.2023).

Цибулько Л.Г., Ахтирська К.В. Організація соціально-педагогічної роботи з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківської опіки, у Бельгії. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка № 1 (324), 2019 р. URL: http://visnyk.luguniv.edu.ua/index.php/vped/article/view/30/27 (дата звернення: 26.09.2023).

Sukhova K., Borodin Y., Tarasenko T., Komarova K. Organizational mechanism of state management of social services in territorial communities. Ad Alta: Journal of interdisciplinary research, 2022, 12(1), XXVII, 188-192.

Venediktov V., Boiko V., Kravchenko I., Tyshchenko O. European standards of mediation in civil disputes and their implementation in Ukraine: theory and practice. Ad Alta: Journal of interdisciplinary research, 2021, 11(2), XXI, 25-29.

Zapara S., Pronina O., Lohvinenko M. Legal regulation of the land market: European experience and Ukrainian realities. Ad Alta: Journal of interdisciplinary research, 2021, 11(2), XXI, 18-24.

Published

2023-12-26