TECHNICAL AND ECONOMICAL ASPECTS OF PRODUCTION OF LOCK LININGS FOR HIGH STREAM CONTACTS IN ELECTRIC TRANSPORT

Authors

  • A.M. Mukha
  • D.V. Ustymenko
  • O.O. Karzova
  • M.M. Kedria
  • O.Ia. Kurylenko

Keywords:

sliding contact, contact wire, current collector lining, number of lining replacements, normalized lining replacement time.

Abstract

In the present article, a comparative analysis is given of skid plates for current collectors of electric locomotives and direct-current electric trains of different materials. Among them are two types of linings, which are now in operation - the first type of composition, and the second - carbon-graphite, and the third type - the modern high-tech lining of the material "Romanit-UVLSh." The calculations were carried out for the Lviv railway. Calculations were carried out without taking into account price increases for material and labor resources, without taking into account changes in the value of money over time. The resulting relative units when changing other conditions will not have significant fluctuations. The presented calculations confirmed the high technical and economic indicators of the slips of the runners of the current collectors from the “Romanit- UVLSh” material, namely, the reduction of the costs for replacing the slips compared to the first and second types of slips by about 3 times. From the point of view of the cost of the normalized time to replace the runners of electric current collectors of electric locomotives and electric trains, the introduction of linings of the “Romanit- UVLSh” material will reduce this time by 14 times compared to the linings of the first type and 58 times compared to the linings of the second type.

References

Сергієнко, М. І. Основні напрямки роботи Укрзалізниці з енергозбереження та її результати / М. І. Сергієнко // Локомотив-информ. – 2010. – №4. – С. 24-28.

Лашко, А. Д. Енергозбереження на залізничному транспорті України / А. Д. Лашко, М. І. Сергієнко // Залізничний транспорт України. – 2001. – №4. – С. 7-11.

Малышко, И. В. Основные направления энергосбережения на железнодорожном транспорте Украины / И. В. Малышко // Локомотив-информ. – 2007. – №1. – С. 12-14.

Кончиц В.В., Мешков В.В., Мышкин В.В. Триботехника электрических контактов. Минск: Наука и техника. 1986.

Большаков, Ю. Л. Дослідження властивостей струмознімальних елементів та їх впливу на ефективність роботи трибосистеми «контактний провід – вугільна вставка» / Ю. Л. Большаков, А. В. Антонов // Наука та прогрес транспорту. – 2015. – № 6(60), С. 35–44.

Мышкин Н.К. Трение, смазка, износ. Физические основы и технические приложения трибологии. [Текст] Н.К. Мышкин, М.И. Петроковец – Москва: Физматлит, 2007 – 368 с.

Evolution of the electrical contact of dynamic pantograph–catenary system / G. Wu, Wenfu Wei, Guoqiang Gao [et al.] // Journal of Modern Transportation. – June 2016. – Vol. 24. – Iss. 2. – P. 132–138. doi: 10.1007/s40534-016- 0099-1.

Janahmadov, A. Kh, Javadov, M. Y. Synergetics and fractals in tribology / A. Kh Janahmadov Maksim Javadov. Springer, 2016. – P. 381. doi: 10.1007/978-3-319-28189-6.

The Synergetic Effects of Surface Texturing and MoDDP Additive Applied to Ball -on-Disk Friction Subject to Both Flooded and Starved Lubrication Conditions / Bai, L., Meng, Y., Khan, Z.A. [et al.] // Tribol Lett. – 2017. – Vol. 65(4). – P. 115-127. doi: 10.1007/s11249-017-0949-y

Берент, В.Я. Материалы и свойства электрических контактов в устройствах железнодорожного транспорта [Текст] В.Я. Берент. – М.: Інтекст. 2005. – 408 с.

Гершман И.С. Токосъемные вставки для токоприемников железнодорожного транспорта / И.С. Гершман, Н.В. Миронос, М.А. Мельник, Е.И. Гершман, – М.: Вестник ВННИЖТ, Вип. 4, 2012. – с. 3-10.

Муха, А.М. Знос контактного проводу при його взаємодії з струмоприймачами залізничного електрорухомого складу обладнаними контактними вставками з матеріалу «Романіт -УВЛШ» [Текст] / А.М. Муха, Д.В., Устименко, О.Ю. Балійчук, О.Я. Куриленко, І.В. Малишко, Ю.О. Адамови ч // Залізничний транспорт України. - 2017. - № 4. - С. 52-58.

Горобец, В.Л. Методология комплексной оценки эксплуатационных качеств накладок токоприемников электроподвижного состава / В.Л. Горобец, Н.А. Бабяк, А.Я. Ярмак, А.М. Бондарев // Вісник східноукр аїнського національного університету ім. В. Даля. – 2015. – №1(218), С. 297-302.

Тартаковский, Э. Д. Токосъемные вставки из нового фуллерено-углеродного материала «Романит-УВЛШ» [Текст] / Э.Д. Тартаковский, С.М. Романов, Д.С. Романов // Залізничний транспорт України. - 2007. - № 3. - С. 41-44.

Муха А. М. Порівняння теплових показників сильнострумових ковзних контактів електротранспорту, як критерій їх енергоефективності [текст] / А.М. Муха, Д.В. Устименко, О.Ю. Балійчук [та ін.] Науково-технічний збірник «Гірнича електромеханіка та автоматика» – 2018. №100. – С. 116-120.

Ustymenko D. V. Nanostructures in the formation of the properties of high-current sliding electrical contacts on the electric rolling stock [text]: 2019 IEEE 39th International Conference / D. V. Ustymenko, A. M. Mukha, O. Y. Baliichuk, O. Ya. Kurylenko, S. Romanov, T. Sebiev // ELECTRONICS AND NANOTECHNOLOGY (ELNANO), Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2019. – P. 233-236. 978-1-7281-2064-5/19/$31.00

Published

2023-11-20

How to Cite

Mukha, A., Ustymenko, D., Karzova, O., Kedria, M., & Kurylenko, O. (2023). TECHNICAL AND ECONOMICAL ASPECTS OF PRODUCTION OF LOCK LININGS FOR HIGH STREAM CONTACTS IN ELECTRIC TRANSPORT. Electrical and Information Systems, (101), 82–86. Retrieved from https://journals.politehnica.dp.ua/index.php/eis/article/view/384