DETERMINATION OF PRESSURE AND TEMPERATURE ON THE RUBBING SURFACES OF THE DISK BRAKE
Keywords:
frictional couple, coupling coefficient, disk brake, brake moment, locomotive wheel, railway line.Abstract
Article purpose – for the rational parameters of basic elements of a disk brake of the mine locomotive chosen by mathematical modeling with a multisector brake disk to calculate the maximum temperature and to determine the largest pressure on a working surface. On the basis of mathematical modeling the maximum temperature and the largest pressure on a working surface of a disk brake with a multisector brake disk are found. It is shown that the maximum temperature on a surface of friction of basic elements of a disk brake with the chosen parameters in specific mine conditions at the most adverse conditions of work will not exceed admissible value.
References
Проців В.В. Формування динамічної моделі шахтного шарнірно-зчленованого локомотива, що рухається в режимі гальмування [Текст] / В.В. Проців // Наук. вісн. НГУ. – 2009. – № 4. – С. 76–83.
Александров М.П. Грузоподъемные машины [Текст]: учебн. [для студ. высш. учебн. зав.] / М.П. Александров – М.: Высш. шк., 2000. – 552 с.
Проців В. В. Динамічна модель гальмівних систем, що реалізовують гальмівну силу в контакті колеса та рейки [Текст] / В. В. Проців, О. Є. Гончар // Зб. наук. праць НГУ. – 2010. – № 34. – Т. 2. – С. 160 – 171.
Белобров В.И. Тормозные системы шахтных подъемных машин [Текст] / В.И. Белобров, В.Ф. Абрамовский, В.И. Самуся К.: Наук. думка, 1990. 176 с.
Моня А.Г. Выбор рациональных параметров дискового тормоза шахтного локомотива с многосекторным тормозным диском [Текст] / А.Г. Моня // Гірн. електромеханіка та автоматика: наук.-техн. зб. 2003. Вип. 71. С. 7582.
Процив В.В. Экспериментальное определение характеристик сцепления шахтного локомотива в режиме торможения [Текст] / В.В. Процив, А.Г. Моня // Геотехн. механіка: міжвід. зб. наук. праць. 2002. Вип. 40. С. 231-236.
Сердюк А.А. Температурные и фрикционные характеристики дискового тормоза в условиях повышенного содержания пыли и влаги [Текст] / А.А. Сердюк, А.Г. Моня // Сб. науч. тр. НГУ. – 2003. – Т. 2, №17. – С. 246–250.
Моня А.Г. Интегрирование дифференциального уравнения теплопроводности для определения тепловой нагруженности дискового тормоза шахтного локомотива [Текст] / А.Г. Моня // Наук. вісн. НГУ. – 2012. – № 3. – С. 86–91.