ОСОБЛИВОСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВА НА ФАХОВУ ПЕРЕДВИЩУ ОСВІТУ ОСОБАМ З ІНВАЛІДНІСТЮ: АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/LST/2022-2-6Ключові слова:
правове регулювання, попередня вища освіта, освіта, наука, правове забезпечення, особи з інвалідністюАнотація
Метою дослідження є особливості забезпечення права на фахову передвищу освіту особам з інвалідністю: адміністративно-правовий аспект в зарубіжних країнах, зокрема досвід трьох європейських країн, які увійшли до першої десятки за результатами міжнародного дослідження PISA-2018: Естонії, Фінляндії та Польщі. Основний зміст. Розглянуто досвід побудови системи управління освітою на демократичних засадах, у взаємодії органів влади та суспільства. Визначено, що освіта в досліджуваних країнах є одним із пріоритетів держави та суспільства. Методологія: Методологічну основу дослідження складають порівняльно-правовий та системний аналізи, формально-правовий метод, метод інтерпретації, герменевтичний метод та методи аналізу та синтезу. висновки. Були визначені подібні підходи до адміністрування та фінансування. З’ясовується характерна для всіх країн тенденція: держава гарантує безкоштовну освіту, в тому числі наукову, забезпечує рівний доступ до якісної освіти і науки. Визначено механізми фінансування освіти, науки та основні джерела фінансування, притаманні кожній країні. Так, досвід країн Європейського Союзу, які увійшли до ТОП-10 кращих країн за міжнародним дослідженням PISA- 2108, демонструючи найкращі показники (Естонія, Польща, Фінляндія) для управління освітою і наукою за такими показниками. як управління, фінансування, залучення громадськості до процесу управління освітою і наукою, проаналізовано. Такий підхід дав змогу визначити основні підходи до управління освітою і наукою на місцевому рівні, які можуть бути реалізовані в Україні, а саме: залучення органів місцевого самоврядування до підбору педагогічних кадрів; фінансова автономія закладів освіти; поповнення шкільного бюджету за рахунок надання додаткових платних послуг; зниження витрат на освіту шляхом залучення аутсорсингових компаній; мотивація висококваліфікованих педагогів до роботи в сільських навчальних закладах; створення національного реєстру, який містив би вичерпну інформацію про навчальні заклади; утримання громадами неукомплектованих закладів освіти.
Посилання
Eu law. 2022. Poland Education System. Overview: Key features of the Education System. URL : https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/poland/poland Consultation date: 07.11.2022.
Fazlagiс, Amir Jan. 2003. Marketingowe zarządzanie szkotą. Wydawnictwa CODN. Warszawa. Poland.
Halaburda, Nadiia. Leheza, Yevhen, Chalavan, Viktor. Yefimov, Volodymyr. Yefimova, Inna. 2021. Compliance with the principle of the rule of law in guarantees of ensuring the legality of providing public services in Ukraine. Journal of law and political sciences. Vol. 29, Іssue 4, 100–121.
Kobrusieva, Yevheniiа. Leheza, Yevhen. Rudoi, Kateryna. Shamara, Oleksandr. Chalavan, Viktor. 2021. International standards of social protection of internally displaced persons: administrative and criminal aspects. Jurnal cita hukum indonesian law journal. Vol 9, No 3, 461–484. DOI: https://doi.org/10.15408/jch.v9i3.23752
Kravchenko, Volodymyr Vasylovych. 2007. Actual problems of formation and development of local selfgovernment in Ukraine : monograph. Kyiv : Ukraine.
Law of finland. 2022. Ministry of Education and Culture. URL: https://minedu.fi/en/basic-education.Consultation date: 07.11.2022.
Leheza, Yevhen. Pisotska, Karina. Dubenko, Oleksandr. DAKHNO, Oleksandr. Sotskyi, Artur 2022. The Essence of the Principles of Ukrainian Law in Modern Jurisprudence. Revista Jurídica Portucalense, December, 342–363. DOI: https://doi.org/10.34625/issn.2183-2705(32)2022.ic-15
Matviichuk, Anatolii. SHCHERBAK, Viktor. Sirko, Viktoria. Malieieva, Hanna. Leheza, Yevhen. 2022. Human principles of law as a universal normative framework: Principios humanos del derecho como marco normativo universal. Cuestiones Políticas, 40(75), 221–31. https://doi.org/10.46398/cuestpol.4075.14
Oecd. 2018. Effective Teacher Policies: Insights from PISA. In PISA. OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/19963777
Schleicher, Andreas. 2018. PISA Insights and Interpretations . URL: https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf Consultation date: 07.11.2022.
Tylchyk, Vyacheslav. Matselyk, Tetiana. Hryshchuk, Viktor. Lomakina, Olena. Sydor, Markiian. Leheza, Yevhen. 2022. Administrative and legal regulation of public financial activity: Regulación administrativa y legal de la actividad financiera pública. Cuestiones Políticas, 40(72), 573–581. https://doi.org/10.46398/cuestpol.4072.33
Tytysh, Halyna. 2016. How is it with them? Estonian experience of secondary education reform. URL: https://life.pravda.com.ua/society/2016/06/13/213508/ Consultation date: 07.11.2022.
Villasmil Espinoza, Jorge; Leheza, Yevhen; Holovii, Liudmyla. 2022. “Reflections for the interdisciplinary study of the Russian Federation’s invasion of Ukraine in 2022”/ “Reflexiones para el estudio interdisciplinario de la invasión de Ucrania por parte de la Federación Rusa en 2022” In: Cuestiones Políticas. Vol. 40, No. 73, pp. 16–24.