ДОТРИМАННЯ КРИТЕРІЇВ НАДАННЯ ПУБЛІЧНИХ ПОСЛУГ ЯК ОДИН ІЗ ІНСТРУМЕНТІВ ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/LST/2023-1-7Ключові слова:
запобігання, доступність, запобігання корупції, критерії, корупція, послуга, публічна послугаАнотація
Наукова стаття присвячена висвітленню оцінюванню якостей надання публічних послуг як елемент запобігання корупції. Якість надання публічних послуг як елемент запобігання корупції має базуватися на критеріях, які повинні бути затвердженні на рівні законодавчого органу у вигляді стандартів, у разі порушення яких повинна наставати юридична відповідальність працівників органів публічної адміністрації. Встановлено, що до критеріїв оцінювання якості надання публічних послуг як елемент запобігання корупції належать: результативність, простота (або доступність), терміновість (або своєчасність, строковість, оперативність), зручність, відкритість, мінімальна (справедлива) вартість та доступність її оплати, професійність, повага до особи, рівність тощо. Акцентовано увагу, що одним із ключовим критерієм оцінювання якостей надання публічних послуг як елемент запобігання корупції є відкритість. Зокрема, критерій відкритості передбачає відкритість та доступність інформації, необхідної споживачам публічних послуг як елемент запобігання корупції (наприклад, які документи потрібно подати для отримання послуги, скільки буде тривати розгляд звернення особи, розмір та порядок оплати, хто є відповідальним за надання послуги тощо), а також можливість отримання консультативної допомоги, яку працівники органів публічної адміністрації повинні надавати у формі заповнення заяв, формулярів, роз’яснення порядку та процедури (адміністративний регламент) отримання публічної послуги, допомоги в підборі та оформленні документів тощо. Для цього необхідна для отримання послуги інформація, зразки заповнення документів, опис процедури надання послуги тощо має розміщуватись на інформаційних щитах у приміщенні органу, в брошурах та інших довідкових матеріалах про надання публічної послуги. При цьому важливо, щоб інформація була повною, актуальною та зрозумілою, з мінімальним використанням спеціальної термінології, а також легкодоступною (через телефонний зв’язок або Інтернет). Окрім того, доступність та зручність надання послуг може оцінюватись і за якістю та оперативністю спілкування надавачів публічних послуг як елемент запобігання корупції з їх споживачами.
Посилання
Курінний Є. В. Принципи адміністративно-юрисдикційного процесу: визначення підходу, систематизація. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2006. № 1. С. 152-157.
Долечек В.С. Надання управлінських послуг населенню органами виконавчої влади України: організаційно-правовий аспект : дис. …кандидата наук з державного управління. К., 2005. 206 с.
Про адміністративні послуги: Закон України від 06.09.2012 № 5203-VI р. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2013, № 32, ст.409.
Дроздова І.В. Міністерство внутрішніх справ України як суб’єкта надання адміністративних послуг: дис. …кандидата юрид. наук. К., 2009. 240 с.
Дзюндзюк В. Б. Методологічні засади оцінки та підвищення ефективності діяльності органів влади як публічних організацій : дис. …доктора наук з державного управління : 25.00.02. Х. 2005. 471 с.
Легеза Є. О. Теорія публічних послуг : адміністративно-правова складова : монографія. Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2016. 452 с.
Leheza Ye., Len V., Shkuta O., Titarenkо O., Cherniak N. Foreign experience and international legal standards of applying artificial intelligence in criminal proceedings. Revista de la universidad del zulia. 2022. Vol. 13, no. 36, 276-287. DOI: https://doi.org/10.46925//rdluz.36.18.8.
Leheza Ye., Odyntsova I., Dmytrenko N. Teoría y regulación legal del apoyo informativo de los procedimientos administrativos en Ucrania. Ratio Juris Unaula. 2021. Vol. 16, no. 32, pp. 291-306. DOI: https://doi.org/10.24142/raju.v16n32a12.9.
Leheza Ye., Savielieva M., Dzhafarova O. Structural and legal analysis of scientific activity regulation in developed countries. Baltic journal of economic studies. 2018. Vol. 4, no. 3, pp. 147-157. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2018-4-3-147-157.