МІЖНАРОДНИЙ РІВЕНЬ НОРМАТИВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПРАВА НА БЕЗПЕЧНЕ ДОВКІЛЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/LST/2023-3-3Ключові слова:
відповідальність, захист суб’єктивного права, право на безпечне довкілля, право на доступ до публічної інформації, правореалізація, принцип пропорційності, природні ресурсиАнотація
Метою роботи є встановлення змісту міжнародного рівня нормативного регулювання права особи на безпечне довкілля. Визначено, що гарантування забезпечення належного рівня здійснення суб’єктивного права особи на безпечне довкілля передбачає застосування засобів національної системи судоустрою та системи адміністративних органів, функціонування яких вимагає створення дієвої якісної системи законодавства. Встановлено, що охорона суб’єктивного права особи на безпечне довкілля вимагає створення умов для належного рівня застосування заходів юридичної відповідальності. Акцентовано, що в умовах настання сукупності зазначених об’єктивних та суб’єктивних факторів досягається ідея належності реалізації та захисту права особи на безпечне довкілля. Аргументовано, що одним із міжнародних стандартів забезпечення права особи на безпечне довкілля згідно із міжнародними стандартами є ідея екологізація виробництва і мінімізація впливу на довкілля з боку суб’єктів господарювання. Визначено, що згідно із Резолюцією Генеральної Асамблеї ООН № 70/1 від 25 вересня 2015 року встановлено зміст реалізації концепції сталого розвитку вимагає від держави створення організаційно-правового механізму спасіння Землі від деградації, нераціонального використання природних ресурсів, забруднення довкілля в результаті виробництва, що не відповідає вимогам екологізації. Наголошено, що така діяльність своїм результатом матиме створення умов для заможного життя людини зокрема, і населення держави в цілому (Резолюція Генеральної Асамблеї ООН № 70/1 від 25 вересня 2015 року, 2015). Зроблено висновок, що ідея здійснення права особи на безпечне довкілля в умовах реалізації стратегії сталого розвитку розуміється не лише як ідея екологізації виробництва, але і впровадження концепції «розумного споживання». Обґрунтовано, що ідея сталого розвитку полягає в тому, щоб задовольняти потреби сучасного покоління шляхом: раціонального використання природних ресурсів, що включає в себе обережне та відповідальне використання природних ресурсів, таких як вода, ліси, ґрунти, мінерали і енергія; створення умов задля якості продуктів харчування, що вимагає модернізації здійснення сільськогосподарської діяльності та харчової промисловості; реалізації вимог безпеки праці, що має запобігти нещасним випадкам на робочому місці і захисту здоров'я працівників.
Посилання
Декларация Конференции ООН по проблемам окружающей человека среды: международный документ от 16 июня 1972 г. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_454
Бевзенко В.М. Адміністративно-земельне право України: Навчальний посібник. Київ: Алерта, 2015. 180 с.
Кадникова Г.В. Правове регулювання режиму доступу до публічної інформації. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2018. № 4. С. 116–121.
Кучма К. С. Правова основа надання адміністративних послуг у сфері екології та природних ресурсів. Юридичний науковий електронний журнал. 2016. № 3. С. 92–95.
Легеза Ю.О. Оптимізація системи публічного управління у сфері використання та охорони природних ресурсів (на підставі авторського соціологічного опитування). Науковий вісник Херсонського державного університету. 2022. Випуск 1. С. 20-25. URL: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8049/2022-1-4
Mishyna N. V. Decentralization: European court of human rights’ judgements implementation. Наукові праці Національного університету «Одеська юридична академія». Одеса, 2023. Т. 32. С. 94-99. URL: http://naukovipraci.nuoua.od.ua/arhiv/tom32/11.pdf
Декларація Ріо-де-Жанейро щодо навколишнього середовища та розвитку: міжнародний документ від 14 червня 1992 р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_455
Конвенція про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля (Орхуська конвенція): міжнародний документ ООН від 25 червня 1998 р. (ратифікований Законом України від 6 липня 1999 р. № 832-XIV). Верховна Рада України. Офіційний вісник України. 2010. № 33. C. 12. Ст. 1191. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_015
Балюк Г. Вплив міжнародного досвіду на вирішення проблем судового захисту екологічних прав громадян в Україні. Міжнародний судовий форум: «Судовий захист природного довкілля та екологічних прав» (м. Київ, 7 листопада 2019 року): Збірник матеріалів. Київ, 2019. С. 172-178
Конвенція про охорону дикої флори та фауни, а також природного середовища в Європі (Бернська конвенція). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_032#Text
Всесвітня хартія природи від 01 січня 1982 року. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_453
Рамкова конвенція Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_044#Text
Конвенція про охорону біологічного різноманіття від 1992 року. URL.: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_030#Text
Barlit A.Yu. Subjective public rights in the system of personal rights. Visegrad Journal on Human Rights. 2020. № 3. Т. 1. С. 19-25.
Резолюція Генеральної Асамблеї ООН № 70/1 від 25 вересня 2015 року «Перетворення нашого світу. Порядок денний у сфері сталого розвитку на період до 2030 року». URL: http://sdg.org.ua/ua/resources-2/344-2030-2015
Посібник за статтею 8 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод. 2018. №1. 83 с. URL: https://unba.org.ua/assets/uploads/1259d4263dac852ef056_file.pdf
Advisory Opinion OC-23/17 on Environment and Human Rights of 15 November 2017. Inter-American Court of Human Rights. URL: http://www.corteidh.or.cr/docs/opiniones/seriea_23_esp.pdf