FOREIGN EXPERIENCE IN PREVENTING CORRUPTION RISKS IN THE PROVISION OF PUBLIC SERVICES
DOI:
https://doi.org/10.32782/LST/2022-3-7Keywords:
public service, foreign experience, corruption, corruption risks, public service, service, improvementAbstract
The scientific article is devoted to the coverage of foreign experience in preventing corruption risks in the field of public services. Taking into account the regulatory and legal acts of foreign countries, directions for improving the prevention of corruption risks in the field of public services are highlighted. It has been established, in Germany, that the creation of a register of corrupt companies should be called an effective method of combating corruption, including in the field of public services. In this case, Germany follows the path of foreign experience, in particular Israeli experience. Its essence lies in the fact that a firm included in such a register is deprived of the right to fulfill any government orders, and becomes the object of closer attention from law enforcement agencies. According to parliamentarians and government officials, such measures fully justify themselves. In the scientific literature of Germany, it is customary to divide corruption acts into three groups. Situational corruption is, as a rule, spontaneous actions that take place without planning and are an inadequate reaction to a directly performed official action for someone’s benefit outside the law and norms or that directly occurs as a result of a corrupt action. Structural corruption occurs when the corruption of politicians, officials and other officials is subsidized over a long period of time or when the corruption is repeated. Corruption as a component of organized crime is the highest and most dangerous form of corruption. It manifests itself in the actions of organized crime aimed at bringing state, social, economic and political institutions under the control of criminal organizations. It was concluded that the following ways of successful fight against corruption, including in the field of providing public services, developed by the world community are: clear regulation of actions and ethical standards of the activities of officials at all levels, including in the field of providing public services and responsibility for their violations; openness of government, transparency and comprehensibility of state decision-making procedures, including in the field of providing public services; effective mechanisms of control over the activities of state bodies by civil society; freedom of speech, freedom and independence of mass media.
References
Конвенція Ради Європи «Про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом» Страсбург, 8 листопада 1990 року (Конвенцію ратифіковано із заявами і застереженнями Законом України № 738/97-ВР (738/97-ВР) від 17.12.97)
Кримінальна конвенція про боротьбу з корупцією (ETS 173) (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2007, № 47–48) (Конвенцію ратифіковано із заявою Законом № 252-V (252-16) від 18.10.2006, ВВР, 2006, № 50, ст. 497).
Конвенція Організації Об’єднаних Націй проти транснаціональної організованої злочинності Прийнята резолюцією 55/25 Генеральної Асамблеї від 15 листопада 2000 року (Конвенцію ратифіковано із застереженнями і заявами Законом № 1433-IV (1433-15) від 04.02.2004).
Конвенція Організації Об’єднаних Націй проти корупції (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2007, № 49) (Конвенцію ратифіковано із заявами Законом (№251-V (251-16) від 18.10.2006, ВВР, 2006, № 50, ст. 496).
Гвоздецький В. Д. Адміністративно-правові та організаційні засади запобігання та протидії корупції в Україні: дис. … д-ра юрид. наук : 12.00.07. К., 2014. 587 с.
Клімова С.М. Організація запобігання та протидії корупції в Україні: навч. посіб. Х.: Вид-во ХарРІ-АДУ «Магістр», 2012. 200 с.
Звіт ЄС про корупцію. Брюсель. 2014. URL: http://www.studfiles.ru/preview/2042647
Henderson, J., Cave S., Petrie M. (2003). National Integrity System: Country Study Report. New Zealand. URL: www.archive.transparency.org
Халковський О.М. Досвід протидії корупції у зарубіжних країнах. Економіка та держава. 2011. № 3. С. 104–106. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecde_2011_3_30
Leheza Ye., Len V., Shkuta O., Titarenkо O., Cherniak N. Foreign experience and international legal standards of applying artificial intelligence in criminal proceedings. Revista de la universidad del zulia. 2022. Vol. 13, no. 36, 276–287. DOI: https://doi.org/10.46925//rdluz.36.18.8
Leheza Ye., Odyntsova I., Dmytrenko N. Teoría y regulación legal del apoyo informativo de los procedimientos administrativos en Ucrania. Ratio Juris Unaula. 2021. Vol. 16, no. 32, pp. 291–306. DOI: https://doi.org/10.24142/raju.v16n32a12.9
Leheza Ye., Savielieva M., Dzhafarova O. Structural and legal analysis of scientific activity regulation in developed countries. Baltic journal of economic studies. 2018. Vol. 4, no. 3, pp. 147–157. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2018-4-3-147-157