THE APPLICATION OF EUROPEAN STANDARDS IN THE PROCESS OF LAW-MAKING WORK AS ONE OF THE PRIORITY DIRECTIONS FOR FURTHER IMPROVEMENT OF THE ACTIVITY OF THE VERKHOVNA RADA OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/LST/2024-1-3Keywords:
representative democracy, democracy, representative bodies, parliamentarism, Parliament of Ukraine, EuropeanizationAbstract
The purpose of the article is to pose the question that the application of European standards in the process of lawmaking at the current stage is one of the priority directions for further improvement of the activity of the Verkhovna Rada of Ukraine. In general, the vectors of Europeanization of the activity of the Verkhovna Rada of Ukraine can be determined through active participation in interaction with European institutions and support of joint initiatives and recommendations, as well as through support and implementation of European standards, norms and practices in the internal legislative process and in other spheres of activity of the Parliament of Ukraine. Taking into account the essence of these two vectors, it is formulated that interaction with European institutions and support of joint initiatives and recommendations is a problem that mainly belongs to the sphere of international law. On the other hand, the support and implementation of European standards, norms and practices in the internal parliamentary process (procedures) is a component of constitutional and administrative law. The branch of constitutional law studies the main principles and norms regulating the organization and functioning of the parliamentary system, as well as the role and powers of the Verkhovna Rada of Ukraine within the framework of European integration. At that time, administrative law focuses on the study of procedures, mechanisms and tools for the implementation of European standards and norms in the domestic legislative process, including the adaptation of legislation and administrative procedures to the requirements of European standards. It is summarized that public authorities in Ukraine have already taken a number of measures in the direction of Europeanization of the functioning of the Verkhovna Rada of Ukraine. At the same time, the practical implementation of these measures has not yet been completed.
References
Загальнодержавна програма адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу: затверджена Законом України від 18 березня 2004 р. «Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1629-15
Мосьондз С. О., Казміришин Е. О. Стратегічні вектори адміністративно-правового забезпечення державної політики у сфері європейської інтеграції України. Аспекти публічного управління. 2018. Т. 6. № 3. С. 32–38.
Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу: Закон України від 18 березня 2004 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1629-15
Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони від 27 червня 2014 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011
Mishyna N. Decentralization: European court of human rights’ judgements implementation. Наукові праці Національного університету «Одеська юридична академія». 2023. № 32. Р. 94–99.
Mishyna N. V. Role of local and regional authorities in the implementation of ECtHR judgments: bibliographical review. Юридичний вісник. 2023. № 3. С. 146–151.
Qaracayev C. Axiological Function оf The Constitutional Court оf The Republic оf Azerbaijan. Juris Europensis Scientia. 2022. №3. C. 135–138.
Qaracayev C. Local Self-government in the Republic of Azerbaijan:Problems of the Administrative Supervision. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. 2022. № 57. C. 24–27.