LOBBYING – POLITICAL CORRUPTION OR SOCIAL COMPROMISE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33287/102022

Keywords:

lobbyism, lobbying, corruption, society, legislation, public administration

Abstract

The article is devoted to the study of the relationship between the concepts of «lobbying» and «corruption». The author analyzes domestic scientific approaches to the definition of lobbying and an understanding of its role in finding a compromise between the interests of citizens, civil servants and representatives of the corporate sector. The identification of lobbying and corruption by a significant part of citizens, according to the researcher, is due to the lack of experience of civilized lobbying in Ukraine. But, the corporate sector realizes its interests through shadow lobbyism, which often borders on outright corruption. This gives rise to a latent social conflict, which has a number of negative consequences: low economic growth rates, the tendency of a significant proportion of citizens to break the rule of law, and the lack of political stability in our state. Particular attention is paid to the study of the norms of domestic anti-corruption legislation and draft laws published by domestic researchers and politicians, that was aimed at regulating lobbying in Ukraine. It has been ascertained that in spite of the rather wide variability of approaches to developing the circle of lobbying subjects, almost all authors of draft laws determine the list of officials who cannot be subjects of lobbying under any circumstances. We are talking about representatives of the armed forces, security structures, the judiciary and the like. Moreover, given the absence of legal regulation of lobbying and the list of officials whose activities are regulated by anti-corruption legislation, the existing shadow lobbyism is appropriate to attribute to corruption. In the process of research, the author convincingly argues that legal lobbying cannot be considered political corruption. The main difference between lobbying and corruption (in practice) is due to the ultimate goal of the process. An analysis of the norms of anti-corruption legislation indicates that after the adoption of any of the bills proposed by the lobbyists, corruption will be considered only the format of interaction between government officials and business representatives (or other initiative groups of citizens) that was not provide by the law. According to the author, a side effect of the adoption of the law on lobbyism will be a reduction in the list of acts that can be considered corruption, and therefore – an automatic reduction in the level of corruption in Ukraine.

References

Гвоздецький В. Д. Корупція як соціальне, психологічне і моральне явище. Актуальні проблеми держави і права. 2012. Вип. 63. С. 139 – 145.

Гросфельд О. В. Формування цивілізованої моделі лобіювання в Україні. Грані. 2009. № 1. С.136 – 139.

Дягілєв О. В. Правовий інститут лобіювання: конституційно-правовий аспект: дис канд. юрид. наук: 12.00.02. Xарків, 2010. 221 с.

Литвиненко В. І. Напрями адміністративно-правової протидії корупції в Україні. Науковий вісник Академіі" муніципального управління. Сер. «Право». 2015. Вип. 1(1). С. 152 – 158.

Мацкевич Р. М. Класифікація лобізму, його види. Актуальні проблеми держави і права. 2006. Вип. 29. С. 218 – 223.

Недюха М., Федорін М. Лобізм як соціально-політичний феномен: сутність і засоби впливу. Віче. 2010. № 3. С.22 – 25.

Нестерович В. Ф. Конституційно-правові аспекти лобіювання у правотворчому процесі України: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.02. Луганськ, 2004. 212 с.

Онупрієнко А. М. Формування інституту лобізму. Проблеми законності. 2002. Вип. 56. С. 35 – 40.

Порфирович О. Л. Питання запровадження правового регулювання вітчизняної лобістської практики. Украі"нське право. 2004. № 1. С. 123 – 129.

Про забезпечення прозорості та законності комунікації з суб'єктами владних повноважень: проєкт Закону України від 20 верес. 2017 р. № 2351-VIII. URL: http:// w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=62573.

Про запобігання корупції: Закон України від 14 жовт. 2014 р. № 1700-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18.

Про лобістську діяльність: проєкт Закону України. Правове регулювання лобіювання в Украі"ні: проблеми та перспективи: матеріали круглого столу (Київ, 24 квіт. 2019 р.) / [ред. кол.: І. М. Мищак та ін.]. Київ: Людмила, 2019. 104 с.

Про лобіювання: проєкт Закону України від 5 жовт. 2016 р. № 5144-1. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=60191.

Руссо Ж.-Ж. Про суспільний договір: трактати: пер. з фр. Москва. 1998. 416 с.

Сумська В. В. Теоретичні підходи до визначення поняття «лобіювання». Державне будівництво. 2010. № 2. URL:http://nbuv.gov.ua/j-pdf/DeBu_2010_2_26.pdf

Тихомирова Є. Б. PR – формування відкритого суспільства: монографія. Київ: Наша культура і наука, 2003. С. 177.

Тіньков А. Л. Правові засади запобігання політичній корупції в органах державної влади України. Актуальні проблеми державного управління. 2012. № 1. С. 341 – 348.

Яровой Т. С. Теоретико-методологічні засади функціонування лобізму в Україні в інтересах громадянина, суспільства, безпеки держави. Київ: Людмила, 2019. 384 с.

Published

2023-04-24

Issue

Section

THEORY AND HISTORY OF PUBLIC ADMINISTRATION