MODELS OF FORMATION AND DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF CIVIL SERVANTS AND PUBLIC SERVANTS OF LOCAL GOVERNMENT

Authors

  • Kateryna KOMAROVA

DOI:

https://doi.org/10.33287/102035

Keywords:

professional competence, civil servant, public servant of local government, knowledge, techniques, skills, model of training, individual and organizational training

Abstract

The purpose of the paper is to study and substantiate models of formation and development of competencies of civil servants and public servant of local government in the process of professional training theoretically. An analysis of the research on the issues of professional competence of civil servants and officials of public administration bodies has shown that researchers focus on the conceptual construct and typology of professional competence. The models of formation and development of competence in the process of professional training have not been sufficiently thoroughly investigated, which led to the choice of the area of this research. The most effective models of formation and development of professional competence of civil servants and public servant of local self-government are substantiated on the basis of analysis and synthesis of modern scientific concepts of professional training. The main components of professional competence have been identified. Emphasis is placed on formation and development of conceptual, communication and professional skills, as competence is implemented only in the skills being critical for the practical activity. Models of professional training have been offered. This is recommended for use in educational institutions. The findings can form the basis of further theoretical and applied research related to the study of models of formation and development of competences of civil servants and public servant of local government in the process of professional training.

References

Бандура А. Теория социального научения. Санкт-Петербург: Евразия, 2000. 320 с.

Гоулман Д. Змоциональное лидерство: искусство управления на основе :моционального интеллекта: пер. с англ. Москва: Альпина Паблишер, 2015. 301 с.

Дафт Р. Уроки лидерства: пер. с англ. Москва: Зксмо, 2006. 480 с.

Комарова К. В. Вертикальне лідерство як фактор підвищення професійної компетентності державного службовця. Теорія та практика публічноі" служби: зб. тез доп. XI наук.-практ. конф., м. Дніпро, 21 груд. 2018 р. Дніпро, 2018. С. 200 – 202.

Науково-практичний коментар до закону України «Про державну службу» / ред. кол.: К. О. Ващенко [та ін.]. Київ: ФОП Москаленко О. М., 2017. 796 с.

Про державну службу: Закон України від 10 груд. 2015 р. № 889-VІІІ. Відомості Верховноі" Ради Украі"ни. 2016. № 4. Ст. 43.

Про затвердження Положення про систему професійного навчання державних службовців, голів місцевих адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад: Постанова Кабінету Міністрів України від 6 лют. 2019 р. № 106. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/106-2019-%D0%BF.

Сенге П. Пятая дисциплина. Искусство и практика самообучающейся организации. Москва: Олимп-Бизнес, 2009. 448 с.

Уиддет С., Холлифорд С. Руководство по компетенциям: пер. с англ. Москва: HIPPO, 2003. 224 с.

European Communities. The European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF). (2008). Education and Training. Luxemburg: Office for Official Publications of the European Communities. Retrieved from http://ecompetences.eu/wp-content/uploads/2013/11/ EQF_broch_2008_en.pdf.

Katz, R. (1974, September – October). Skills of an Effective Administrator. Harvard Business Review. 90 – 102.

Kim, D. H. (1993). The Link between Individual and Organizational Learning. Sloan Management Review, 35 (1), 37 – 50.

Kolb, D., Osland, J., & Rubin, I. (1995). Organizational Behavior: An Experiential Approach to Human Behavior in Organizations. 6th ed. Prentice-Hall: Englewood Cliffs, NJ.

Published

2023-04-24