IMPLEMENTATION OF FINANCIAL AUTONOMY OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS: PRACTICES OF TERRITORIAL COMMUNITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2414-4436/2023-1-4

Keywords:

autonomy, financial autonomy, educational institution, communal institution, education system, financial and economic activity

Abstract

The article provides regulatory and legal accents of the main principles of state policy in the field of education in terms of organizational, academic, personnel and financial autonomy. The main aspects of the autonomy of institutions of general secondary education, which are given to educational institutions, are outlined: to implement the educational trajectories of education seekers, the educational program and the strategy of the educational institution; making independent and well-considered decisions of the educational institution in the provision of services for obtaining primary, basic secondary and specialized secondary education, which is ensured by the uniqueness and specificity of the educational institution; staffing with qualified personnel to provide high-quality educational services and effective personnel management; the financial capacity of the educational institution to implement the mission and development strategy of the educational institution. Emphasis is placed on the powers of the educational institution, which determine legal independence. The legal independence of an educational institution provides certain powers that regulate conducting innovative activities, having an independent balance sheet, acquiring property and non-property rights, etc. A step-by-step algorithm for the introduction of financial autonomy of educational institutions is given, in particular, the powers of the founder (the relevant local self-government body) and the educational institution are divided. Provided that the founder approves the decision to grant financial autonomy to subordinate educational institutions of the relevant territorial community, the educational institution makes a decision regarding the form of conducting financial and economic activities. Cases of implementation of financial autonomy in the education systems of Dnipro, Pavlograd and Baltic urban territorial communities are given. The education systems of the respective communities were analyzed. The education systems of the respective communities have a unique character. The introduction of financial autonomy of educational institutions of the respective territorial communities in each case has its own aspects: providing financial autonomy to all educational institutions of the community; making a decision on granting financial autonomy to educational institutions in part, taking into account the conducted analysis of the educational institution’s ability to realize financial autonomy; creation of communal institutions that carry out the financial and economic activities of educational institutions that do not have financial autonomy, or independent educational institutions with which agreements have been concluded on the provision of services for financing planning and accounting by a communal institution.

References

Про затвердження Положення про департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради : Рішення Дніпровської міської ради VIII скликання від 26 травня 2021 р. № 85/7. URL: https://dniprorada.gov.ua/uk/Widgets/GetWidgetContent?url=/WebSolution2/wsGetTextPublicDocument?pID=370724&name=85/7 (дата звернення: 21.04.2023).

Про затвердження Положення про департамент молодіжної політики та національно-патріотичного виховання Дніпровської міської ради : Рішення Дніпровської міської ради VIII скликання від 21 квітня 2021 р. № 82/6. URL: https://dniprorada.gov.ua/upload/editor/polozhennya_pro_departament_1_2.PDF (дата звернення: 21.04.2023).

Про надання дозволу на безоплатну передачу основних засобів, нематеріальних активів, запасів, грошових коштів та заборгованості з балансу відділу освіти Балтської міської ради Одеської області на баланс закладів освіти, КУ «Балтський інклюзивно-ресурсний центр», КЗ «Центр дитячої творчості» та КУ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Балтської міської ради Одеської області : Рішення Балтської міської ради Одеської області від 23 грудня 2020 року № 61-VII. URL: https://balta-rada.gov.ua/documents/decision/city-council/?ELEMENT_ID=5182 (дата звернення: 23.04.2023).

Про освіту : Закон України від 05 вересня 2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 18.12.2018).

Про переведення закладів загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти та комунальних установ «Балтський інклюзивно-ресурсний центр», «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Балтської міської ради Одеської області на умови самостійного ведення господарської діяльності та бухгалтерського обліку : Рішення Балтської міської ради Одеської області від 23 грудня 2020 року № 58-VII Балта URL: https://balta-rada.gov.ua/documents/decision/city-council/?ELEMENT_ID=5179 (дата звернення: 23.04.2023).

Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16 січня 2020 р. № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 18.02.2020).

Про створення комунальної установи «Центр обслуговування закладів освіти» Павлоградської міської ради : Рішення Павлоградської міської ради (49 сесія VII скликання) від 23 квітня 2019 року № 1619. URL: https://pavlogradmrada.dp.gov.ua/miska-rada/perelik-prijjnyatikh-rishen-misko%D1%97-radi/pe-r-e-l-i-k-rishen-prijjnyatikh-na-49-sesi%D1%97-misko%D1%97-radi-vii-sklikannya.html (дата звернення: 25.04.2023).

Про створення Комунальної установи «Центр обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Балтської міської ради Одеської області : Рішення Балтської міської ради Одеської області від 23 грудня 2020 року № 59-VII. URL: https://balta-rada.gov.ua/documents/decision/city-council/?ELEMENT_ID=5180 (дата звернення: 23.04.2023).

Published

2023-08-30