COORDINATION OF INSTITUTIONAL INTERACTIONS IN THE PUBLIC ADMINISTRATION SYSTEM: FEATURES AND MAIN FACTORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2414-4436/2023-4-2

Keywords:

institutions, coordinates of institutional interactions, institutional interactions, institutial interactions, imperative of simultaneity

Abstract

Purpose. The purpose of this work is to analyse the peculiarities of the structuring of the key institutional interactions coordinates in the system of public administration of Ukraine, which determine today the response of such a system to external and internal destabilizing challenges. Actuality. The relevance of the study of the theoretical and methodological foundations of public administration as a purposeful influence of the state on the state and development of social processes and relations with the aim of achieving the goals of implementing the functions of the state through the activities of state authorities is determined by the problem of the rational content of institutial interactions in the public administration system. The course of political and administrative processes in the conditions of the legal regime of martial law, which is the subject of particular areas of research development, deserves special attention. Results. As a result of the research, it was established that in the system of public administration, it is necessary to distinguish between institutional interactions as a process of implementing functional interaction between institutions of the political system and institutial interactions, the analysis of the features of which brings the conceptualization of the obtained conclusions to the level of normative relationships between institutions, for example, the political system and supra-system institutial phenomena – the political system of the nation-state and supra-national governance principles in the European Union. Conclusion. Thus, it was found that the political course regarding the directions of implementation of state power in modern Ukraine can be conceptualized as an imperative of simultaneity – a justified need to implement the processes of institutional interactions in all directions of coordinates at the same time, since they indicate the fulfilment of either critically important tasks of public administration, or valuable, and therefore also urgent. So, for example, first of all, the need to repel armed aggression against Ukraine as a threat to its existence in general causes concern, but membership in the European Union as a civilizational choice of the people of Ukraine also requires necessary reforms.

References

Consolidated text: Association Agreement between the European Union and the European Atomic Energy Community and their Member States, of the one part, and Ukraine, of the other part. URL : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02014A0529%2801%29-20230424 (дата звернення: 21.10.23).

Kuzio T. Тransition in Post-Communist States: Triple or Quadruple? Politics. 2001. Vol. 21. № 3. P. 167–168.

Moszczyńska A. The «dilemma of simultaneity» as a conceptual predictor of post-communist countries of Europe modernization’s logistics: theoretical and methodological cut. Studium Europy. Srodkowej i Wschodniej. 2017. № 7. С. 111–123. (дата звернення: 14.10.23).

Offe C., Adler P. Capitalism by Democratic Design? Democratic Theory Facing the Triple Transition in East Central Europe. Social Research. 1991. № 58(4). Р. 865–892.

Влада і суспільство: діалог через громадські ради / за заг. ред. Ю. Ж. Шайгородського. Київ, 2011. 148 с.

Громадські ради: для чого потрібні та як працюють в Україні. URL: https://prosvita.nazk.gov.ua/blog/gromadski-rady-dlya-chogo-potribni-ta-yak-pratsyuyut-v-ukrayini (дата звернення: 14.10.23).

Деякі питання щодо забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики : Постанова Кабінету Міністрів України від 15.10.2004 р. № 1378. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1378-2004-%D0%BF#Text (дата звернення: 21.10.23).

Дорожня карта законодавчого забезпечення виконання Угоди про асоціацію. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/uploaded-files/karta-prioritetnikh-zakonoproektiv-u-sferi-evropeyskoi-integratsii.pdf (дата звернення: 21.10.23).

Історія становлення відносин Україна-ЄС. URL: https://minjust.gov.ua/m/istoriya-stanovlennyavidnosin-ukraina-es (дата звернення: 14.10.23).

Конституція України : офіц. текст. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 21.10.23).

Костенок І.В. Соціальна довіра та громадська участь як чинники розвитку місцевого самоврядування: оцінювання українських реалій. Держава та регіони. Серія: Державне управління. 2013. № 1(41). С. 136–140.

Мацієвський Ю. В. У пастці гібридності: зиґзаґи трансформацій політичного режиму в Україні (1991-2014). Чернівці : Книги – XXI, 2016. 552 c.

Олександр Кубраков: Продовження реформи децентралізації означає збільшення інструментів для відновлення. URL: https://mtu.gov.ua/news/34661.html (дата звернення: 14.10.23).

Про введення воєнного стану в Україні : Указ президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022. URL: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397 (дата звернення: 21.10.23).

Про військово-цивільні адміністрації : Закон України від 03.02.2015 р. № 141-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/141-19#Text (дата звернення: 21.10.23).

Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 р. № 996 : Постанова Кабінету Міністрів України від 24.04.2019 р. № 353. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/353-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 21.10.23).

Про засади внутрішньої і зовнішньої політики : Закон України від 01.07.2010 р. № 2411-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2411-17#Text (дата звернення: 21.10.23).

Про правовий режим воєнного стану : Закон України від 12.05.2015 р. № 389-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text (дата звернення: 21.10.23).

Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 1.04.2014 р. № 333-р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80#Text (дата звернення: 21.10.23).

Реформа децентралізації. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/reformi/efektivne-vryaduvannya/reforma-decentralizaciyi (дата звернення: 14.10.23).

Угода про асоціацію. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/yevropejska-integraciya/ugoda-pro-asociacyu (дата звернення: 14.10.23).

Україна отримала статус кандидата на членство у ЄС. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/ukrayinaotrimala-status-kandidata-na-chlenstvo-v-yes (дата звернення: 14.10.23).

Україна подала заявку на вступ до ЄС. URL: https://zaxid.net/ukrayina_podala_zayavku_na_vstup_do_yes_n1537131 (дата звернення: 14.10.23).

Халецька А.А., Халецький А.В. Інституціональне забезпеченн взаємодії органів державної влади та громадянського суспільства. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2014. № 5. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=717.

Чальцева О. Інституціоналізація взаємодії публічних акторів. Evropský politický a právní diskurz. 2017. Sv. 4, Vyd. 4. С. 110–117.

Яковлева Л. Координація публічної влади: джерела інституціональної теорії легітимності. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2022. № 35. С. 93–97. DOI https://doi.org/10.32837/apfs.v0i35.1101.

Published

2023-12-26