КООРДИНАЦІЯ ІНСТИТУЦІЙНИХ ІНТЕРАКЦІЙ В СИСТЕМІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ: ОСОБЛИВОСТІ ТА ОСНОВНІ ЧИННИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2414-4436/2023-4-2

Ключові слова:

інституції, координати інституційних інтеракцій, інституційні інтеракції, інституціональні інтеракції, імператив одночасності

Анотація

Мета. У даній статті поставлено за мету проаналізувати особливості структурування координат ключових інституційних інтеракцій в системі державного управління України, які визначають на сьогодні реагування такої системи на зовнішні та внутрішні дестабілізуючі виклики. Актуальність. Актуальність дослідження теоретико-методологічних засад державного управління як цілеспрямованого впливу держави на стан і розвиток суспільних процесів та відносин з метою досягнення цілей реалізації функцій держави через діяльність органів державної влади обумовлена проблематикою раціонального змісту інституціональних інтеракцій в системі державного управління. Особливої уваги заслуговує перебіг політико-правлінських процесів в умовах правового режиму воєнного стану, що є предметом окремих напрямів дослідницьких розробок. Результати. У результаті проведеного дослідження було встановлено, що в системі державного управління необхідно розрізняти інституційні інтеракції як процес реалізації функціональної взаємодії між інституціями політичної системи та інституціональні інтеракції, аналіз особливостей яких виводить концептуалізацію отриманих висновків на рівень нормативних взаємовідносин між інститутами, наприклад, політичної системи та надсистемними інституціональними феноменами – політичною системою національної держави та наднаціональними принципами управління в Європейському Союзі. Висновки. Таким чином, було з’ясовано, що політичний курс щодо напрямів реалізації державної влади в сучасній Україні можливо концептуалізувати як імператив одночасності – обґрунтована необхідність реалізації процесів інституційних інтеракцій в усіх напрямах координат одночасно, оскільки ними означене виконання або критично важливих завдань державного управління, або ціннісно значущих, а тому також невідкладних. Так, наприклад, в першу чергу, занепокоєння викликає необхідність відсічі збройній агресії щодо України як загрози її існуванню взагалі, однак членство в Європейському Союзі як цивілізаційний вибір народу України також потребує проведення необхідних реформ.

Посилання

Consolidated text: Association Agreement between the European Union and the European Atomic Energy Community and their Member States, of the one part, and Ukraine, of the other part. URL : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02014A0529%2801%29-20230424 (дата звернення: 21.10.23).

Kuzio T. Тransition in Post-Communist States: Triple or Quadruple? Politics. 2001. Vol. 21. № 3. P. 167–168.

Moszczyńska A. The «dilemma of simultaneity» as a conceptual predictor of post-communist countries of Europe modernization’s logistics: theoretical and methodological cut. Studium Europy. Srodkowej i Wschodniej. 2017. № 7. С. 111–123. (дата звернення: 14.10.23).

Offe C., Adler P. Capitalism by Democratic Design? Democratic Theory Facing the Triple Transition in East Central Europe. Social Research. 1991. № 58(4). Р. 865–892.

Влада і суспільство: діалог через громадські ради / за заг. ред. Ю. Ж. Шайгородського. Київ, 2011. 148 с.

Громадські ради: для чого потрібні та як працюють в Україні. URL: https://prosvita.nazk.gov.ua/blog/gromadski-rady-dlya-chogo-potribni-ta-yak-pratsyuyut-v-ukrayini (дата звернення: 14.10.23).

Деякі питання щодо забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики : Постанова Кабінету Міністрів України від 15.10.2004 р. № 1378. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1378-2004-%D0%BF#Text (дата звернення: 21.10.23).

Дорожня карта законодавчого забезпечення виконання Угоди про асоціацію. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/uploaded-files/karta-prioritetnikh-zakonoproektiv-u-sferi-evropeyskoi-integratsii.pdf (дата звернення: 21.10.23).

Історія становлення відносин Україна-ЄС. URL: https://minjust.gov.ua/m/istoriya-stanovlennyavidnosin-ukraina-es (дата звернення: 14.10.23).

Конституція України : офіц. текст. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 21.10.23).

Костенок І.В. Соціальна довіра та громадська участь як чинники розвитку місцевого самоврядування: оцінювання українських реалій. Держава та регіони. Серія: Державне управління. 2013. № 1(41). С. 136–140.

Мацієвський Ю. В. У пастці гібридності: зиґзаґи трансформацій політичного режиму в Україні (1991-2014). Чернівці : Книги – XXI, 2016. 552 c.

Олександр Кубраков: Продовження реформи децентралізації означає збільшення інструментів для відновлення. URL: https://mtu.gov.ua/news/34661.html (дата звернення: 14.10.23).

Про введення воєнного стану в Україні : Указ президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022. URL: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397 (дата звернення: 21.10.23).

Про військово-цивільні адміністрації : Закон України від 03.02.2015 р. № 141-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/141-19#Text (дата звернення: 21.10.23).

Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 р. № 996 : Постанова Кабінету Міністрів України від 24.04.2019 р. № 353. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/353-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 21.10.23).

Про засади внутрішньої і зовнішньої політики : Закон України від 01.07.2010 р. № 2411-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2411-17#Text (дата звернення: 21.10.23).

Про правовий режим воєнного стану : Закон України від 12.05.2015 р. № 389-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text (дата звернення: 21.10.23).

Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 1.04.2014 р. № 333-р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80#Text (дата звернення: 21.10.23).

Реформа децентралізації. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/reformi/efektivne-vryaduvannya/reforma-decentralizaciyi (дата звернення: 14.10.23).

Угода про асоціацію. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/yevropejska-integraciya/ugoda-pro-asociacyu (дата звернення: 14.10.23).

Україна отримала статус кандидата на членство у ЄС. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/ukrayinaotrimala-status-kandidata-na-chlenstvo-v-yes (дата звернення: 14.10.23).

Україна подала заявку на вступ до ЄС. URL: https://zaxid.net/ukrayina_podala_zayavku_na_vstup_do_yes_n1537131 (дата звернення: 14.10.23).

Халецька А.А., Халецький А.В. Інституціональне забезпеченн взаємодії органів державної влади та громадянського суспільства. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2014. № 5. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=717.

Чальцева О. Інституціоналізація взаємодії публічних акторів. Evropský politický a právní diskurz. 2017. Sv. 4, Vyd. 4. С. 110–117.

Яковлева Л. Координація публічної влади: джерела інституціональної теорії легітимності. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2022. № 35. С. 93–97. DOI https://doi.org/10.32837/apfs.v0i35.1101.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-26