IMPROVEMENT OF THE METHOD OF TEACHING GRAPHIC DISCIPLINES IN THE CONDITIONS OF COMPUTERIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS

Authors

Keywords:

computer technology, mechanical specialties, interdisciplinary communications, specialists in technical industries.

Abstract

Purpose of work. Investigation of the possibilities of combining traditional and computer methods of teaching graphic disciplines to improve the level of technical knowledge of students in the process of training fu-ture specialists in materials science. Research methods. The article analyzes and developed the theoretical and methodological foundations for the use of information systems in the course of studying the discipline "Descriptive geometry, engineering and computer graphics" in higher technical educational institutions. Research results. The components of the educational-methodical complex on descriptive geometry, engi-neering and computer graphics for future specialists of the technical branch of mechanical specialties have been developed. The existing problems in the traditional approach to teaching graphic disciplines are analyzed and the necessity of introducing computer technologies into the educational process is substantiated. It is shown that the use of modern computer systems allows students to more easily and quickly acquire basic technical knowledge and gain practical skills in computer modeling and graphics, in the limited time of the educational process, to more consciously and deeper understand the rules of classical descriptive geometry and engineering graphics. It is noted that excessive computerization of the educational process leads to students' confidence in the unlimited possibilities of computers, in turn, can lead them to think about giving up independent efforts to achieve certain results in performing production tasks in professional activity after graduation. Therefore, a reasonable compro-mise between the traditional approach to the study of the discipline and the use of computer technology is an im-portant task for higher education teachers. Scientific novelty. Methodologically, the analysis of theoretical studies of modern methods of teaching graphic disciplines is combined with the practical results of the acquisition of knowledge by students of mechan-ical specialties. It is shown that for students of mechanical specialties, graphic disciplines must be taught as usu-al, with an emphasis on the future profession, and the comprehensive application of computer education technol-ogy. Practical significance of work results. The content of the working programs of the course "Descriptive geometry, engineering and computer graphics" should be adjusted towards more attention to three-dimensional modeling of geometric shapes using computer technology. It is necessary to take into account interdisciplinary connections, develop and implement a unified methodological approach suitable for teaching general engineer-ing disciplines using computer technologies in the educational process.

References

Боровой, Г.Л. (2007) Совершенствование графической подготовки будущих инженеров-педагогов. Образовательные технологии в преподавании графических дисциплин: материалы II республ. науч.-практ. конф., Брест, 18-19 мая 2007 г.; Брестский гос. техн. ун-т; редкол. : В. В. Тур [и др.]. – 13-15.

Козачко, О. М., Козачко, А.О. (2016) Графічно-інформаційні технології формування професійної спрямованості студентів технічних ВНЗ в процесі вивчення інженерної та комп'ютерної графіки. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. - Вип. 3, 68-72.

Виноградов, В. Н. (2001) Начертательная геометрия: учебник. – 3-е изд., перераб. И доп. – Минск: Амалфея. – 368 с.

Малякова, І. А., Калина, Д.Ю. (2007) Диференціація підходів до викладання дисципліни „Нарисна геометрія, інженерна та комп’ютерна графіка. Вісник Кременчуцького державного політехнічного університету: Збірник наукових праць КДПУ. – Т.2. - №1/2007(42), 27-31

Карабчевский, В. В., Детюк, С.В. (2000) Компьютерные технологии в инженерной графике: опыт разработки и применения обучающих систем. Образование и виртуальность-2000: сб. тр. 4-й междунар. конф. – Харьков: УАДО, 165-169.

Кучер, З.С. (2016) Методичні аспекти використання інноваційних комп’ютерних програм у графічній підготовці студентів. Збірник наукових праць “Професійна освіта: методологія, теорія та технології”, - Педагогічні науки – Вип. 4, 131-144

Кравченя, Э. М. (2005) Технические средства обучения: учеб. пособие. – Минск: Выш. шк. – 304 c.

Козяр, М. М. (2013) Теоретико-методичні засади використання інформаційного середовища у вищих технічних закладах під час вивчення нарисної геометрії, інженерної та комп’ютерної графіки. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. Вип. 7, 73-78.

Прошкін, В. В. (2017) Формування проектно-конструкторської компетентності майбутніх інженерів засобами ІКТ. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. - № 1, 247–252.

Кукушин, В.С. (2004) Педагогические технологии: учеб. пособие для студентов пед. спец.; под ред. В. С. Кукушина. – Серия “Педагогическое образование”. – Москва: ИКЦ “Март”; Ростов н/Д : Издат. центр “Март”. – 336.

Романычева, Э. Т., Яцюк, О.Г. (2007) Учебно-методический комплекс “Инженерная и компьютерная графика” на базе электронных средств обучения. Актуальные вопросы графического образования молодежи: тез. докл. VII Всероссийской науч.-метод. конф., Рыбинск; Рыбинская гос. авиационная технолог. акад. им. П. А. Соловьева. – Рыбинск 49-54.

Рукавишников, В. А. (2009) Геометро-графическая подготовка инженера: роль и место в системе образования. Образование и наука: журнал теоретических и прикладних исследований. № 5 (62), 32-37.

Скоков, П. И. (2008) Опыт постановки учебного процесса на основе сквозной компьютеризации. Формирование творческой личности инженера в процессе графической подготовки: материалы республ. науч.-практ. конф., Витебск, 5 дек. 2008 г.; Витебский гос. технолог. ун-т; редкол. : В. В. Пятов [и др.]. – Витебск – 17-19.

Корнута, В. А. (2015) Шляхи покращення графічної підготовки майбутніх інженерів нафтогазового профілю. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Вип. 1, 97-102.

Ярошевич, О. В. (2007) Инновации в графической подготовке студентов. Образовательные технологии в преподавании графических дисциплин: материалы II Республ. науч.-практ. конф., Брест, 18-19 мая 2007 г.; Брестский гос. техн. ун-т; редкол. : В. В. Тур [и др.]. Брест. 89-92

Published

2023-11-17

How to Cite

Savelieva, T., Pustovoi, D., & Matsyuk, I. (2023). IMPROVEMENT OF THE METHOD OF TEACHING GRAPHIC DISCIPLINES IN THE CONDITIONS OF COMPUTERIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS. Electrical and Information Systems, (103), 156–163. Retrieved from https://journals.politehnica.dp.ua/index.php/eis/article/view/359