LONG BRAKING OF THE MINE LOCOMOTIVE ON BIAS AT THE PULSING BRAKE MOMENT

Authors

  • A.G. Monia

Keywords:

frictional couple, coupling coefficient, disk brake, brake moment, wheel couple, railway line.

Abstract

Article purpose - to develop mathematical model and to investigate process of braking of the mine locomotive a disk brake on a long bias at the pulsing brake moment. On the basis of the developed mathematical model of braking of the mine locomotive on a long bias the disk brake creating the pulsing sinusoidal brake moment on an axis of wheel couple established the maximum absolute value of a bias of a way at which temperature of a working surface of a brake disk will not exceed admissible value during long descent. Comparative analysis of braking of the mine locomotive on a long bias is made by the disk brake creating the constant and pulsing sinusoidal brake moments on an axis of wheel couple.

References

Проців В.В. Формування динамічної моделі шахтного шарнірно-зчленованого локомотива, що рухається в режимі гальмування [Текст] / В.В. Проців // Наук. вісн. НГУ. – 2009. – № 4. – С. 76–83.

Таран И.А. Математическая модель движения рудничного локомотива в условиях торможения [Текст] / И.А. Таран // Вибрации в технике и технологиях. − 1999. − № 3 (12). − С. 47−49.

Дерюгин О.В. Динамическая модель шахтного локомотива с упруго-вязкими продольными связями в ходовой части [Текст] / О.В. Дерюгин // Металлургическая и горнорудная промышленность. – 1998. – №3. – C. 92-93.

Сердюк А.А. Разработка математической модели торможения шахтного локомотива дисковым тормозом [Текст] / А.А. Сердюк, А.Г. Моня // Гірнича електромеханіка та автоматика: Наук.-техн. зб. − Дніпропетровськ: НГУ, 2002. − Вип. 69. − С. 127-132.

Моня А.Г. Выбор рациональных параметров дискового тормоза шахтного локомотива с многосекторным тормозным диском [Текст] / А.Г. Моня // Гірн. електромеханіка та автоматика: наук.-техн. зб. − 2003. − Вип. 71. − С. 75−82.

Процив В.В. Экспериментальное определение характеристик сцепления шахтного локомотива в режиме торможения [Текст] / В.В. Процив, А.Г. Моня // Геотехн. механіка: міжвід. зб. наук. праць. − 2002. − Вип. 40. − С. 231-236.

Моня А.Г. Интегрирование дифференциального уравнения теплопроводности для определения тепловой нагруженности дискового тормоза шахтного локомотива [Текст] / А.Г. Моня // Наук. вісн. НГУ. – 2012. – № 3. – С. 86–91.

Downloads

Published

2023-11-23

How to Cite

Monia, A. (2023). LONG BRAKING OF THE MINE LOCOMOTIVE ON BIAS AT THE PULSING BRAKE MOMENT. Electrical and Information Systems, (100), 46–50. Retrieved from https://journals.politehnica.dp.ua/index.php/eis/article/view/401