ДОСЛІДЖЕННЯ НАПРУЖЕНОГО СТАНУ ОБОЛОНКИ КОМПОЗИТНОГО ТЯГОВОГО ОРГАНА ВІД ДІЇ ДОТИЧНОГО НАВАНТАЖЕННЯ
Ключові слова:
підйомна машина, гумотросовий канат, напружено-деформований стан, дотичне навантаження, жорсткість гумової оболонки, конструктивні параметри.Анотація
Мета. Встановлення залежностей показників напружено-деформованого стану оболонки композитного тягового органа – плоского гумотросового каната від дії дотичного навантаження. Методика дослідження полягає у побудові математичної моделі та визначенні методами лінійної теорії пружності напруженого стану еластичного матеріалу оболонки композитного тягового органа від дії дотичного навантаження. Результати дослідження. Розроблено й досліджено математичну модель напружено-деформованого стану гумової оболонки композитного тягового органа під дією дотичних навантажень, що виникають при його взаємодії з поверхнею привідного барабана. Отримано залежності переміщень та напружень у гумовій оболонці, зумовлених дотичним навантаженням, від товщини тягового органа та кроку укладення тросів. Отримано залежності жорсткості зразка за умови рівності одиниці модуля зсуву гуми та коефіцієнта концентрації дотичних напружень від товщини тягового органа та кроку укладення тросів у ньому. Наукова новизна. Встановлено аналітичні залежності для визначення характеру розподілу дотичних напружень в еластичній оболонці гумотросового каната, включно і під час передачі тягового зусилля від барабана підйомної машини. Практичне значення. На основі встановлених показників напружено-деформованого стану оболонки композитного тягового органа обґрунтовано раціональні конструктивні параметри підйомного гумо-тросового каната за умови мінімізації коефіцієнта концентрації дотичних напружень у гумовій оболонці. Розроблено рекомендації щодо визначення товщини робочої та неробочої частини гумової оболонки плоских композитних тягових органів та кроку укладення тросів у них.
Посилання
Колосов, Л.В. (1987). Научные основы разработки и применения резинотросовых канатов подъемных установок глубоких рудников. Дис. докт. наук: 05.05.06, 01.02.06. ИГТМ им. Н.С. Полякова НАН Украины, Днепропетровск.
Ропай, В.А. (2016). Шахтные уравновешивающие канаты: монография. Днепропетровск: НГУ.
Колосов, Д.Л. (2015). Розвиток теорії шахтних підйомних установок з головними гумотросовими канатами: Дис. докт. техн. наук: 05.05.06., НГУ, Дніпропетровськ.
Заболотный, К.С., Панченко, Е.В., & Жупиев, А.Л. (2011). Теория многослойной намотки резинотросового каната: монография. Днепропетровск: НГУ.
Carbogno, A., Żołnierz, M., Kawka, A., & Dyrda, J. (2015). Badania współczynnika tarcia liny wyrównawczej płaskiej stalowo-gumowej: Monografia. Bezpieczeństwo pracy urządzeń transportowych w górnictwie. Lędziny, Polska.
Ropaj, W.A. (2017). Parametry sztywnosci lin wyciagowych w zaleznosci od sily rozciagajacej. Trwalosc Elementow i Wezlow Konstrukcyjnjch Maszyn Gorniczych TEMAG 2017, XXV Miedzynarodowa konferencja naukowo-techniczna. Ustron, pp. 155‒162.
Zabolotnyi, K.S., Panchenko, O.V., Zhupiiev, O.L., & Polushyna, M.V. (2018). Influence of parameters of a rubber-rope cable on the torsional stiffness of the body of the winding. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. (5), 54‒63. DOI: 10.29202/nvngu/2018-5/11.
Kolosov, D., Bilous, O., Tantsura, H., & Onyshchenko, S. (2018). Stress-strain state of a flat tractive-bearing element of a lifting and transporting machine at operational changes of its parameters. Solid State Phenomena. (277), 188‒201. DOI: doi.org/10.4028/www.scientific.net/SSP.277.188
Belmas, I.V., Kolosov, D.L., Kolosov, А.L., & Onyshchenko, S.V. (2018). Stress-strain state of rubber-cable tractive element of tubular shape. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. (2), 60‒69. DOI: 10.29202/nvngu/2018-2/5
Бельмас, І.В., & Колосов, Д.Л. (2017). Напружено-деформований стан плоского каната зумовлений поривами тягових елементів та конструкцією барабана підйомної машини. Збірник наукових праць Національного гірничого університету, (50), 163-170.
Блохин, С.Е., Колосов, Д.Л., Матысина, Н.В., & Шидо, Н.Н. (2013). Напряженно-деформированное состояние плоского резинотросового тягового органа в прицепном устройстве. Горн. информ.-аналит. бюл., (3), 256‒261.