ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ З ПИТАНЬ БЕЗПЕКИ ПРАЦІ

Автор(и)

Ключові слова:

ситуаційна обізнаність, компетенції, усвідомлення безпеки, мотивація.

Анотація

Мета. Підготовка підґрунтя до зміни ставлення людини до власної безпеки на робочому місці і формування у неї відповідних навичок щодо виявлення та ідентифікації потенційних небезпек у виробничих процесах при виконанні трудової діяльності на основі формування ризик-орієнтованого світогляду. Методика дослідження. Для вирішення завдань дослідження використано методи контент-аналізу, які базуються вивченні різноманітних документів, для обґрунтування висновків та зіставний метод, який за рахунок системного порівняння дозволить визначати подібності та відмінності технологічних змін у виробничому процесі. Результати дослідження. Для формування компетенцій безпеки, необхідно стимулювання розвитку відповідних психічних процесів працівників за рахунок зміни особистого ставлення до них, підвищення сприйняття й мотивації, формування усвідомленого ставлення до безпеки на робочому місці. Для цього зручно застосувати ситуаційну обізнаність для формування навичок у робітників виявлення потенційних небезпек, розуміння розвитку ситуації та проекції її на майбутнє. Рекомендовано запровадити систему кольорових кодів для визначення готовності людини до прийняття відповідних рішень при виникненні аварійних ситуацій. Наукова новизна полягає у тому, що для зміни ставлення робітників к правилам безпеки на робочому місці, необхідно забезпечити формування усвідомленого ставлення їх к правилам безпеки на робочому місці за рахунок розвитку ситуаційної обізнаності з формуванням світогляду за рахунок застосування стоп-карт для визначення небезпек та розуміння їх проекції в майбутньому. Практичне значення результатів роботи. Представлено підхід до ситуаційної обізнаності для підготовки майбутніх фахівців на основі концепція полковника Д. Бойда - Цикл OODA: Оbserve – спостерігай; Orient – оцінюй; Decide – вирішуй; Act – дій, що дозволяє сформувати стоп-карти для зупинки небезпечних робіт та інформування про небезпечні ситуації, які виникають під час виконання професійної діяльності.

Посилання

Jeff Cooper's Commentaries, Volume Six, 1998. - [електронний ресурс] – режим доступу: http://www.dvc.org.uk/jeff/jeff6.pdf

NIOSH Manual of Analytical Methods (NMAM) 5th Edition - [електронний ресурс] – режим доступу: https://www.cdc.gov/niosh/nmam/default.html

The SLAM technique - [електронний ресурс] – режим доступу: https://www.hse.gov.uk/construction/lwit/assets/downloads/slam.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-17

Як цитувати

Бородіна, Н., Чеберячко, С., Чеберячко, Ю., & Дерюгін, О. (2023). ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ З ПИТАНЬ БЕЗПЕКИ ПРАЦІ. Електротехнічні та інформаційні системи, (103), 169–172. вилучено із https://journals.politehnica.dp.ua/index.php/eis/article/view/361